Startsida / Inlägg

Eljättar vill skrämma elbilsägare att skaffa dyra laddstationer

av Peter Pettersson

Senaste tiden har det förekommit artiklar i media som gör gällande att de kan vara livsfarligt att ladda sin elbil i eluttaget. Anledningen skulle vara att det vid en överbelastning skulle kunna skapa en kabelbrand.

Det är ett påstående som bör tas med en stor nypa salt.

De stora elbolagen vill hemskt gärna sälja laddstationer till privatpersoner. De går på en 15 000 kronor och kräver i regel också att man uppgraderar sitt elabonnemang för att klara den ökade belastningen.

Man ska inte sticka under stol med att om man installerar en så kallad typ2-laddare hemma halveras nästan laddningstiden och man kan få cirka 80 procent av maxräckvidden på 30 minuters laddning.

Men, för normalanvändare räcker laddning via vanlig jordad elkontakt utmärkt. Då tar laddningen en 10-12 timmar. Men över natten är bilen fulladdad.

Belastningen då? Blir inte den för hög? Kan det inte börja brinna?

Det är möjligt. Men, hemma har vi en BMW i3 och en Nissan Leaf, som båda laddar från var sitt eluttag i garaget. Och har gjort i snart ett år. Innan dess var BMW:n ensam i 15 månader.

Har det varit några problem? Nej. En gång gick jordfelsbrytaren när laddkabeln till Leafen var för blöt på grund av regn när den anslöts.

Vi har trefas 20 A till ett hus och garaget, huset värms med vattenburen el. Så, nej, man behöver inte bli skrämd till att skaffa en laddstation.

Sedan kan det finnas praktiska skäl till varför man vill ha en. Men det är en helt annan sak,

 

  • Tjänstgörande redaktör: Jenny Åsell, Mikael Hedmark
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB