Startsida / Inlägg

Dags att sätta ett pris på din information

av Peter Pettersson

Över två miljarder människor har frivilligt lämnat ut sitt liv till Facebook. 800 miljoner har gjort samma sak på Instagram och drygt 300 miljoner har gjort det till Twitter. Utan att ta betalt.

De flesta av dem tillhör gruppen som inte tycker att man ska betala något för nyheter och artiklar på Nätet.

Men de har inga problem med att ge till exempel Facebook mängder med information om deras förhållanden, utbildning, barn, bostadsort, vänner, intressen och aktiviteter. Information som Facebook tjänar miljarder på genom att sälja möjligheter till riktad annonsering bland annat.

Det finns stora likheter med att ha ett Ica-kort. Använder du det får handlaren information om dina köpmönster och kan anpassa sin marknadsföring och sin lagerhållning. För det betalar Ica en hel procent av det du handlar för. Det vill säga en krona per hundralapp.

Facebook betalar inte ens det. Du får absolut ingenting tillbaka.

Gratis är gott. Men det slitna amerikanska uttrycket ”there is no such thing as a free lunch” är lika giltigt i dag som när det myntades.

  • Tjänstgörande redaktörer: Frida Westergård, Love Isakson Svensén och Nils Höglander
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB