Live från Apples event i Chicago

av Peter Pettersson
IMG_2211

Om en stund, klockan 17 svensk tid, startar Apples vårevent i Chicago. Temat är utbildning och platsen är Lane Tech College Prep High School.

Utbildningsmarknaden har i många år varit viktig för Apple och bolaget har haft en stor marknadsandel. Men på senare år har billiga Chromebooks blivit vanligare i skolor som måste vända på slantarna och inte har råd att köpa Macar och Ipads.

Dessutom planerar Google nu Chromebookbaserade surfplattor.

Det ökar trycket på Apple att kunna erbjuda billigare Ipads och kanske även billigare Macar.

Vi får se vad Apple väljer att lansera närmaste timman.

Dags att sätta ett pris på din information

av Peter Pettersson

Över två miljarder människor har frivilligt lämnat ut sitt liv till Facebook. 800 miljoner har gjort samma sak på Instagram och drygt 300 miljoner har gjort det till Twitter. Utan att ta betalt.

De flesta av dem tillhör gruppen som inte tycker att man ska betala något för nyheter och artiklar på Nätet.

Men de har inga problem med att ge till exempel Facebook mängder med information om deras förhållanden, utbildning, barn, bostadsort, vänner, intressen och aktiviteter. Information som Facebook tjänar miljarder på genom att sälja möjligheter till riktad annonsering bland annat.

Det finns stora likheter med att ha ett Ica-kort. Använder du det får handlaren information om dina köpmönster och kan anpassa sin marknadsföring och sin lagerhållning. För det betalar Ica en hel procent av det du handlar för. Det vill säga en krona per hundralapp.

Facebook betalar inte ens det. Du får absolut ingenting tillbaka.

Gratis är gott. Men det slitna amerikanska uttrycket ”there is no such thing as a free lunch” är lika giltigt i dag som när det myntades.

Apple håller nytt event nästa tisdag

av Peter Pettersson
appleinvite

Senaste veckorna har många sajter spekulerat i ett kommande Apple event för lansering av en uppföljare till Iphone SE, nya Ipads och även ny, billigare Macbooks. Dessutom bör ju det nya etuiet till Apples trådlösa hörlurar, Airpods, vara på gång.

Om något av det kommer med nästa vecka när Apple håller ett event i Chicago får vi se. Inbjudan är som vanligt lagom kryptisk. Men helt klart är att utbildning står i centrum. Nya kreativa idéer för lärare och studenter utlovas. Och eventet hålls på en collegeförberedande High school i Chicago.

Årets WWDC startar 4 juni

av Peter Pettersson

Den 29:e upplagan av Apples utvecklarkonferens, WWDC, går i år, som i fjol, i San José som är den största staden i Silicon Valley.

Som vanligt kan vi vänta oss presentationer av nya versioner av operativsystemen IOS, Mac OS ochtvOS och watchOS.

Hur det blir med ny hårdvara är dock mera oklart. Det har ett tag ryktats om att Apple både planerar en ny Ipad med stöd för Face ID och Animojis och en billigare version av MacBook Air. Men några konkreta uppgifter om det finns inte ännu.

Iphone X uppföljare får ny design

av Peter Pettersson

Mycket tyder på att Apple tagit till sig av kritiken mot placeringen av frontkameran och ir-sensorerna för Face Id på Iphone X.

Den nuvarande designen gör att det är en svart bumpa högst upp på skärmen. Det har i sin tur lett till att symbolerna som visar mobiloperatör, batteriprocent och Bluetoothanslutning inte syns med mindre än att man drar i skärmen nedåt för att se till exempel hur batteri som är kvar.

Enligt flera Sydkoreanska källor är de OLED-skärmar som Apple beställt för de som kommer ut 2019 utan någon svart bumpa högst upp.

Men hur det blir med de versioner som väntas lanseras i mitten av september är oklart.

Apple kan vara på väg att släppa Itunes

av Peter Pettersson

Enligt uppgifter i amerikanska medier kommer Apple att lägga ned så kallade Itunes LP-album, med extramaterial, bilder et cetera. Skivbolagen har fått information från Apple att man inte längre kommer att ta emot sådana nya album under mars månad.

Det har på nytt satt fart på spekulationerna att Apple kan komma att lägga ned Itunes till förmån för Apple Music. Den nya musiktjänsten utvecklas snabbt och har till skillnad från bland andra Spotify, inga gratisätare och heller inga egentliga rabatter. Spotify hävdar i sitt börsprospekt att man de har 71 miljoner ”premium subscribers”. Om ”premium subscriber” är lika med fullbetalande skulle Spotify tjäna över sju miljarder i månaden. Och då skulle bolaget plötsligt ha börjat gå med vinst. Föga troligt.

Sedan Apple Music introducerades har Apple försökt hitta ett sätt att positionera butiken där man köper musik mot Apples Music där man kan lyssna på hur mycket musik som helst. Det har gått sådär. Så en utfasning av Itunes och satsning på Apple Music vore inte någon större överraskning. För vilka köper musik i dag?

Kejsarens nya kläder – del 2

av Peter Pettersson

Inte helt oväntat ansöker Spotify om börsnotering i New York. Bolaget ska värderas till en miljard dollar. Det vill säga motsvarande över åtta miljarder kronor.

Rätt bra för ett företag som aldrig gått med vinst.

Och som, så vitt jag vet, inte har någon klar idé om när det kommer att ske heller.

Om man tar ett steg tillbaka, lyfter av den där svenska stoltheten över att ett svenskt bolag lyckats, så finns det inte mycket kvar därunder.

Spotify måste få majoriteten av sina medlemmar (kund är väl fel ord när de flesta inte betalar något alls och majoriteten av dem som betalar något betalar 10-20 procent av 99 kronor i månaden), att börja betala för premiumabonnemang för att ha en chans att börja gå med vinst.

Hur det ska gå till ska bli intressant att följa. Visst, börsklippare, institutionella investerare, Telia och en del andra, gnuggar händerna. Med en så hög värdering kommer de att göra rejäla vinster på en börsintroduktion.

Och Daniel Ek med flera i bolagets ledning blir ekonomiskt oberoende och kan skratta hela vägen till banken.

Men det förändrar inte att Kejsaren faktiskt fortfarande är naken.

Skriv ut din 3D-selfie

av Peter Pettersson
IMG_1867

Sony Mobile och Postnod visar upp ett nytt samarbete på Mobile World Congress i Barcelona. Tillsammans erbjuder man nu 3D-utskrifter från Sonys senaste mobiler som skickas direkt till Postnords 3D-printer i Rosersberg, norr om Stockholm.
– Där skrivs den tredimensionella bilden ut i tre olika format. Det största kostar cirka 800 kronor. Den färdiga utskriften skickas sedan med Postnord till beställaren, säger Tomas Lundström på Postnord Strålfors Group.
Skrivaren klarar både olika färgtoner och texturer. Den kan till exempel också skriva ut personligt designade mobilskal.
Inskanningen av ansiktet görs med Sonys senaste premiummobiler och appen för beställning av utskrift finns i mobilen.

Kraftiga rabatter på Iphone X i Spanien

av Peter Pettersson
IMG_1832

Är på mobilmässan MWC i Barcelona. I morse på väg till mässan sprang jag på den här annonstavlan.

Om inte min katalanska är alldeles åt skogen så står det där att operatören Orange betalar upp till 500 Euro i inbyte för en gammal Iphone till de som väljer att köpa nya Iphone X.

En rejäl rabatt. Möjligen ytterligare ett tecken på att efterfrågan på Iphone X svalnat betydligt sedan julruschen.

Spotify rekryterar hårdvaruutvecklare – börsfläsk?

av Peter Pettersson

Enligt uppgifter i amerikanska nöjesbranschtidningen Variety, rekryterar streamingtjänsten Spotify både projektledare och personal som har erfarenhet av hårdvaruutveckling och så kallad supply-chain management.

Variety spekulerar i att Spotify skulle arbeta med en egen musikspelare för streaming.

Möjligt, men vilken framtid har en sådan? De som vill ha Spotify, har redan tjänsten i mobilen. Hur många vill bära omkring på en pryl till? Även om det skulle handla om till exempel uppkopplade hörlurar? Det är trångt på hörlursmarknaden.

Det skulle också kunna vara trådlösa streaminghögtalare. Men där är det minst lika trångt med tillverkare som vill in på den marknaden.

Ett annat alternativ är en egen Spotify-mobil. Men det känns än mer långsökt.

Med tanke på att Spotify gått med förlust vartenda år sedan bolaget grundades, verkar planer av den här typen och planterade? läckor, i form av platsannonser, mest vara ägnade att öka intresset för en börsintroduktion av bolaget.

Alltid kan man ju få någon investerare att tro på en rosenröd framtid om man sockrar med lite hårdvaruplaner…

Sida 2 av 296
  • Tjänstgörande redaktörer: Erik Melin och Anna-Cajsa Torkelsson
  • Tf chefredaktör och vd: Lena K Samuelsson
  • Tf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB