Arkiv för December 2017

- Sida 1 av 1

De flytande kalorierna

av thomasskoglund

I takt med rådande hälsohets har gemene man blivit mer och mer kostmedveten. Men hur bra koll har vi egentligen på kalorifällorna som på daglig basis konsumeras via våra dryckesalternativ? Här är listan som garanterat fångar ditt intresse! 

 

 

Färskpressad apelsinjuice - flytande vitamininjektion eller massiv kalorifälla?
Färskpressad apelsinjuice – flytande vitamininjektion eller massiv kalorifälla?

 

 

De flytande kalorierna

Vi människor behöver cirka 1,5 liter vätska om dagen för att upprätthålla ett välfungerande kroppsligt system. Men vad händer egentligen med figuren om vätskemängden dagligen består av svängiga eftermiddagslattes, färskpressad juice till frukost och ”en o annan” läsk i tv-soffan?
Om du förbryllat kliar dig i huvudet och undrar varför den seglivade formsvackan aldrig vill släppa – trots alla dina medvetna kostval och miljontals bulgurrecept – kanske lösningen äntligen väntar runt hörnet.

 

 

Baristamjölkens 3%:iga fetthalt må kanske låta ofarlig. Men i stora mängder kan den utgöra den hämmande resultatspiken i din fysiska kista.
Baristamjölkens 3%:iga fetthalt må kanske låta ofarlig. Men i för stora mängder kan den utgöra den hämmande resultatspiken i din fysisks kista.

 

 

Dryckesuniversums badboy stavas alkohol

Näst efter fett innehåll alkohol flest kalorier per enskilt gram. Information som inte tarvar en Paulúnexamen för att räkna ut att varma glöggstunder och blöta utekvällar snabbt kan få dina fysiska landvinningar att gå på grund.

 


Två starköl (5,6%) motsvarar 372 kalorier och 23 sockerbitar. 


 

Men de höga kaloriantalen är inte alkoholens enda bakslag. Studier visar nämligen att alkohol, tämligen starkt skall tilläggas, stimulerar vår aptit. Något som kan förklara att även den mest viljestarke av oss kan återfinnas längst ned i chipspåsen efter några glas.

 

 

1 rolig kväll, 2 öl, 372 kalorier och 23 sockerbitar.
1 rolig kväll-, 2 öl-, 23 sockerbitar- och 372 kalorier senare…

 

 
 

Njut – men välj dina tillfällen

Jaha, ska en behöva springa runt med kaloritabeller stup i kvarten bara för att kunna släcka törsten? 
Självklart inte. Livet blir bättre av att inte räkna kalorier. Detta handlar enbart om att upplysa om de många dolda fällorna som finns mittibland oss.
Sträva efter att skapa en balans där du använder så naturliga drycker som möjligt, och låt alltid vatten cementera grunden för dina törstsläckande behov.

 

 

Så många kalorier innehåller dina flytande favoriter

 

 

Vatten - 0 kalorier. Inte helt otippat.
Samtliga av de nedanstående resultaten är beräknade för 1 dl dryck

 

 

Vanliga vardagsfavoriter

Vatten & smaksatt bubbelvatten: 0 kcal

Juice: 45 kcal

Mjölk (mellanmjölk 1,5%): 40 kcal

Kaffe Latte: 45 kcal 

Kaffe (svart): 1 kcal

Energidryck: 46 kcal

 

 

pexels-photo-545058

 

 

Vanliga kalas- och festhöjare

Läsk: 42 kcal

Lightläsk: 1 kcal

Saft: 35 kcal

Chokladdryck: 65 kcal

Öl: 47 kcal 

Rödvin: 85 kcal 

Alkohol (40%): 231 kcal 

 
 
 

Svenskarna tränar mest, men rör sig minst – i hela Europa

av thomasskoglund

Det råder inget tvivel om att Sverige blivit en träningstokig nation. 2017 trängs ungdomarna runt gymmets bänkpresställning istället för fritidsgårdens biljardbord, allt samtidigt som medelålders vd:n betar av en halv Ironman innan arbetsdagens första morgonmöte. Ja, vi fullkomligt älskar vår träning – men sitter trots detta, enligt nya forskningsrön, mellan 9-10 timmar av vår vakna tid varje dag. Hur går det ihop?

 

 

Kul att du tränar fem pass varje vecka! Men varför sitter du 10 timmar av din dagliga vakna tid?
Kul att du tränar fem pass varje vecka! Men varför sitter du 10 timmar av din vakna tid varje dag?

 

 

Varje steg räknas

Logiken bakom ovanstående fakta springer ur vårt futuristiska samhälles smidiga lösningar. Lösningar som ofta, eller helt, eliminerar behovet av att stå, gå och implementera vardagsmotion i livspusslet.

 


Varför gå till kollegan då du kan maila?
Varför promenera då du kan ta bilen?
Varför använda trapporna då det finns en välfungerande hiss?


 

Vår dåliga magkänsla kring all utebliven vardagsmotion fyller alltså samvetskvoten till den grad att vi väljer att överkompensera vår inaktiva vardag med flera och längre ”träningspass”. Allt för att slippa inse att det hälsosammaste alternativet egentligen stavas balans.

 

 

Avskyr du årstidens knökfulla träningsanläggningar? Promenera mera. Varje steg räknas!
Avskyr du årstidens knökfulla träningsanläggningar? Promenera mera. Varje steg räknas!

 

 

Återta medvetenheten kring vardagsmotion

Ökad medvetenhet kring vardagsmotionens slagkraft kan skapa större skillnader än många tror. Detta oavsett om du har siktet inställt på viktnedgång, förbättrad fysik, sänkt blodtryck eller generellt ökat välmående.
Sträva därför inte efter att hinna med veckans extrainsatta spinningpass, utan låt vardagens levnadsmönster utgöra basen (som tillsammans med dina träningstillfällen) leder till nya fysiska erövringar.

Idag påverkar svenskarnas stillasittande även flera parametrar än den enskilde individens hälsostatus. En rapport från organisationen ”svenskt friluftsliv” avslöjar att rådande motionsbrist kan kosta samhället 6 miljarder kronor om året. Motsvarande uppskattning för att skadesanera effekterna från svenskarnas rökning är 8,3 miljarder kronor.

 

 

Fortsätt med din älskade spinning, men glöm inte bort livet utanför träningslokalens väggar.
Fortsätt med din älskade spinning, men glöm inte bort livet utanför träningslokalens väggar.

 

 

Stockholmare som reser kommunalt väger mindre

Likna inte dessa ovanstående stycken med vilt viftande pekpinnar. Livet behöver nämligen inte vändas upp- och ned för att vardagsmotion skall få plats. Nej, här gäller (på riktigt!) falangen ”allt är bättre än ingenting” och ”många bäckar små”.
En ny svensk hälsostudie visar att de stockholmare som reser kommunalt, bara genom att tillskansa sig promenaderna till och från deras färdmedel, i snitt väger fyra kilo mindre än stadens bilburna invånare. Siffror som tydligt påvisar att träning även existerar långt utanför din CrossFitbox, spinninglokal och träningsanläggning.

 

 

pexels-photo-685534

 

 

 

5 smarta tips för ökad vardagsmotion

✓ Kliv av bussen en hållplats för tidigt

✓ Storstäda en gång i veckan

✓ Skriv ut papper från en skrivare placerad i andra ändan av kontoret

✓ Inför walk-and-talk möten på arbetsplatsen

✓ Var turist i din egen stad och promenera längst vägar du inte tidigare gått

 

 

 

Nyttiga snacks, finns dem?

av thomasskoglund

Gott och nyttigt. Två motpoler som aldrig kommer mötas – eller fullt rimligt?
Idag var det äntligen dags att gå till botten med en av de mest tudelade frågeställningarna träningsvärlden har att erbjuda. Nämligen om nyttiga snacks verkligen existerar eller snällt får platsa bland våra övriga sagosägner (likt skogssnuvor, tomtar, troll och småfolk).

 

 

Finns verkligen nyttiga motsvarigheter att förgylla helgkvällarnas soffhäng med?
Finns verkligen nyttiga motsvarigheter värdiga att förgylla kvällarnas soffhäng med?

 

 

Svaret, som du säkert redan listat ut, är självklart ja. Men här pratar vi inte om någon lågmäld fruktsallad med beigt smaksatt kvarg, nej vi pratar om livfulla snacks som inte bara kompenserar – utan helt styr upp kvällarna du önskar sprinkla med osockrig guldkant.

 

 

Hemmagjord mangosorbet med riven lime. Supernyttig, supergod, superfräsch.
Hemmagjord mangosorbet med riven lime. Färdig på 30 minuter. Supernyttig, supergod, supersuccé!

 

 

Artikelns helhet bjuder på fem snacksiga favoriter. Allt för att du, ja – just du, ska våga bryta ny mark och lyckas skapa en hållbar koppling mellan festligt soffhäng och hälsosamma livsstilsdrag. Resultaten kommer inom kort publiceras i Aftonbladet PLUS (länk återfinnes självklart även här på bloggen!). 

 

Värt att lyfta fram från artikelns vinkel är dessutom att samtliga fem recept är supersimpla att slänga ihop. Jag har nämligen själv under årens lopp drabbats av överröstande sockersug, diaboliska chipscravings och infernoliknande glassabstinens – något som skapat stor förståelse för att nyttiga alternativ aldrig bör förknippas med enorma mängder arbete, hundratals ingredienser och algebraliknande måttenheter. Om så är fallet vinner nämligen chipspåsens förrädiska lockelser, oavsett om de ropar ifrån skafferiet eller närmaste 7-eleven, varje rond.

 

 

Självklart är inte chokladfantasterna bortglömda! Bland recepten återfinns nyttiga chokladbollar.
Självklart är inte chokladfantasterna bortglömda! Bland recepten återfinns nyttiga chokladbollar.

 

 

Håll utkik efter dessa hälsosamma snacks. Din fantasi, form och skaparentusiasm kommer tacka dig!

 

 

 

Forskningsvärlden är överens – här är världens bästa bicepsövning

av thomasskoglund

Halleluja!
Glöm Elon Musks självkörande bilar, NASAS långdragna marsexpeditioner och framtidens sömniga nano-teknik. Nu presenterar forskningsvärlden matnyttig fakta som mänskligheten äntligen kan dra vinning av.
Ja, dina drömmar har besannats – världens mest effektiva bicepsövning är korad och kartan för morgondagens armträning är härmed för evigt omritad.

 

 

Science rock! Forskningsvärlden presenterar nya fysiska landvinningar.
Science rocks! Forskningsvärlden presenterar nya fysiska landvinningar som kan lyfta din armträning till futuristiska nivåer.

 

 

University of Wisconsin, USA, utgör platsen där forskarteamet med de mest vässade pennorna och högst uppkavlade ärmarna bestämde sig för att gå till botten med en av träningsvärldens mest mytomspunna frågeställningar.

Testdeltagarna bestod av 16 kvinnor och män, samtliga med varierade träningserfarenheter, som kopplades upp med muskelaktivitetsläsande elektroder och läts utföra åtta av samtidens mest populära bicepsövningar.
På det mjölksyrestinna smörgåsbordet återfanns bland annat odödliga favoriter som chin-up’s, skivstångscurl och diverse olika kabelalternativ.

 

 

Kabelalternativ - check. Men är det verkligen övningen som bygger biceps bäst?
Kabelcurls – en klassiker. Men är detta verkligen övningen som bygger störst och starkast biceps?

 

 

Vinnaren i denna forskningsmässiga landvinning var ingen mindre än underdogkortet ”concentration curls”. En övning många gymentusiaster starkast förknippar med 70-talets glansdagar á la Schwarzenegger.

Motiveringen till varför elektroderna registrerade väsentligt mycket starkare muskelaktivering vid just denna övning förklaras av överläkare- och forskningsledare Dr. John Porcari genom överarmens naturligt låsta position. Något som skapar en direkt isolering som prickskjuter den önskade muskulaturen i bitar.

Flera av testets andra övningarna uppmätte givetvis också godkända muskelaktiviteter, men då de konkurrerande momenten dessutom kopplade in mängder av omkringliggande muskelgrupper minskade deras direkta belastning för biceps. Något som sänkte helhetsbetygen och tillslut kunde utse en övningsregent.

 

 

Taada! Världens bästa bicepsövning. Bild lånad från: muscleandperformance.com
Taada! Världens bästa bicepsövning. Bild lånad från: muscleandperformance.com

 

 

Världens mest effektiva bicepsövning – så gör du

Du är bara några enkla steg från ett korrekt utförande, så här skapar du biceps i världsklass: 

✓ Sitt på en träningsbänk med överarmen vilande mot lårens insida
✓ Håll en hantel med rak arm ned mot golvet
✓ Böj armbågen så att hanteln kommer upp till bröstkorgen
✓ Sänk därefter långsamt ned vikten till rörelsens startposition
✓ Var noga med att räta ut armen helt vid varje repetition

 

 

Vill mycket ha mer? Här finner du en hel artikel med svällande bicepstips

 

Sida 1 av 1
  • Tjänstgörande redaktörer: Fredrik Palmqvist och Filip Lindahl
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB