Startsida / Inlägg

Spyker, sista spiken i kistan?

av Robert Collin

General Motors styrelse säger att nu är det Spyker eller ingen. Om inte Spyker köper Saab blir det nerläggning.

Jag vill inte tro att det är sant. Precis som jag vägrade att tro att Koenigsegg kunde vara Saabs räddare. Spyker känns precis lika oseriöst som Koenigsegg, utom möjligen att Spyker lutar sig mot en stor kista ryska maffiapengar medan grabbarna i Koenigsegg-gruppen var utfattiga.

Men frågan nu är ju vad Spyker ska ha Saab till? Varför vill lilla Spyker (som ju aldrig gått med annat än förlust) rädda Saab, som ju inte heller har en chans att gå med vinst än på flera år?

Jag är rädd att Spyker är ute efter att först komma åt EIB-lånet och sen slakta Saab. Det kan bli en bra affär för den ryska bankir som står bakom Spyker, men knappast för Trollhättan och knappast för de ”skattebetalare” som Maud Olofsson alltid omhuldar i debatten.

För det blir vi svenskar som får sopa upp när oligarken i Sankt Petersburg skott sig på nerläggningen. Och det lär bli riktigt ruggigt dyrt – för skattebetalarna.

Nej, låt oss hoppas på ett bättre öde för Saab. Är det inte dags för regeringen att komma med ett eget initiativ? Kanske trots allt bli bilfabriksägare en period, tills tiderna blir lite bättre och Saab får en mer varaktig ägare!

(spyker betyder spik på holländska)

  • Tjänstgörande redaktörer: Frida Westergård, Love Isakson Svensén och Nils Höglander
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB