Startsida / Inlägg

”Jag gasar när jorden går under”

av Benjamin Ekroth

I dagens tidning kallar kollegan Peter Kadhammar mig för fackidiot. Han nämner mig inte vid namn, men jag är onekligen en biljournalist, och det är oss biljournalister han anklagar för bristande miljömedvetande. Han påstår att vi älskar snabba, bränsleslukande bilar, som Porsche, och att vi skyndar på jordens uppvärmning. Och undergång.

Jo, vi är ofta imponerade av snabba bilar. För att de trots allt är spjutspetsen inom bilutvecklingen. Ta Ferrari, jag har själv skrivit att de kanske tillverkar världens bästa bilar. De har lagt ner miljarder i utvecklingskostnader för att bygga en helt ny generation motorer som är runt 20 procent snålare än de gamla. Trots att de är starkare.
Är det för att rädda världen? Knappast, världens samlade Ferrari-flotta, består av bilar som finkörs ett par hundra mil om året. Alltså lika långt som en normal pendlare kör på en eller två veckor.
Att Ferrari bygger nya snålare motorer är mer ett symboliskt bidrag till debatten. För att visa att inte ens de som tillverkar supersportbilar är omedvetna om vad som händer med klimatet.
Porsche körs aningen längre, men inte mycket. De skulle kunna dra betydigt mer bensin utan att påverkan på klimatet ens skulle vara möjlig att mäta. Den fyrhjulsdrivna Porsche 911 som jag körde uppe i Lappland i julas var ett tekniskt underverk, varken mer eller mindre. Och den gick att köra på under litern per mil på landsväg. Det är bra. Men det är inte viktigt. För Porsches andel av väldens bilflotta är försumbar.
Peter Kadhammar körde över den amerikanska kontinenten i oktober 2011. Jag tror att resan blev nära 500 mil lång. Det är klart att han hade kunnat göra resan i en Chevrolet Volt, spjutspetsen när det gäller låg förbrukning. Bilen drivs av en elmotor som kan laddas i väggen, eller om strömmen tar slut, av en liten bensinmotor under huven.
Valde han den?

Nej, han valde det största och törstigaste bil som amerikansk bilindustri tillverkar, en dinosaur från förr, som fortfarande byggs men som finner allt färre köpare, till och med i USA. Han körde en Chevrolet Suburban och förbrukningen på landsväg var 1,46 liter milen, skriver han själv i sin krönika i Aftonbladet den 11 oktober 2011.

Om det är något som kan rädda världen så är det höjda bensinskatter i USA. I går kväll när jag kom till hotellet i Uvalde i södra Texas var vår lilla europeiska bil en pygmé bland alla stora pickup-trucks på parkeringen. Alla med stora V8-motorer och fyrhjulsdrift. Alla med en förbrukning på över 1,5 liter milen.
Ska vi få någon ordning på förbrukningen av olja är det inte några tusen Porsche och Ferrari vi ska diskutera, utan de miljoner och åter miljoner personbilar som säljs. Om det säljs 15 miljoner bilar i år i USA spelar det ingen roll att några tiotusen är muskelbilar. Det gäller att kapa förbrukningen på det stora flertalet, att få jänkarna att lämna sina pickuper och gå över till bilar med i europisk storlek.
Då har vi kommit någon vart.

Vad tycker du? Mejla mig: ROBERT COLLIN

Peter Kadhammar (till vänster) kör Chevrolet Suburban, en av Amerikas törstigaste bilar, 500 mil över kontinenten. Nu anklagar han oss biljournalister för att sakna miljöhänsyn. Foto: URBAN ANDERSSON

  • Tjänstgörande redaktör: Mia Carron
  • Chefredaktör, ansvarig utgivare och VD: Jan Helin
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Sajtchef: Lena Widman
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB