Startsida / Inlägg

Aftonbladet kräver fossilfritt. Hmm, det är lättare sagt än gjort

av Robert Collin
  • ”Det kommer kanske att svida ­lite. Men Sverige måste ställa om nu.” Så inleds ett ledarstick i Aftonbladet i dag. Ämnet: Ett fossilfritt Sverige år 2030.
    Det handlar om att partierna är fega som inte säger rakt ut: Vi måste få fram alternativen. Vi måste bli världsledande på ny teknik. Sverige måste visa vägen.
    Och så här slutar texten:

    ”En gång var partierna ­överens i Klimatberedningen, men ­resultatet har uteblivit. I stället fjäskar Alliansen och Social­demokraterna för en bortskämd väljargrupp som ändå aldrig kommer att bli nöjd.”

    Jag undrar: Vilken bortskämd väljargrupp? Som jag ser det är det ett evigt fjäskande för dem som bor innanför tullarna i Stockholm. Som alltid har buss, spårvagn eller tunnelbana högst ett par hundra meter bort. Ofta betydligt närmare. Dubbförbud, höga parkeringsavgifter och biltullar för att latte-gänget, som redan tröttnat på sin latte, ska kunna flanera på trottoaren utan att störas av någon biltrafik. Det kallar jag fjäsk.

    Men de som bor på landsbygden och i småstäder runt om i landet, fortfarande en stor del av svenskarna och väljarna, de har inte så många alternativ till bilen.

    Och att den drivs med fossila drivmedel beror på att det (lyckligtvis) inte är Sverige som bestämmer.

    För tio år sedan applåderades i alla medier införandet av etanolbilar i Sverige. Hur det gick: Jo de som köpte etanolbilar stod där med Svarte Petter. Och resten av världen skrattade år oss.

    Otacksamma trots vårt bidrag till en kallare värld.

    Ledaren anklagar också Volvo och Saab för att de inte tidigt ställde om till motorer med alternativa drivmedel. Tja, Saab gjorde ju faktiskt det, och var snabbt störst på etanolmotorer.

    Men problemet är ju att det aldrig gått att tjäna pengar på de bilar som är så populära (i debatten) nu: Elbilen. Den är dyr att tillverka och måste säljas med förlust.

    En stor lönsam tillverkare som Toyota kunde bygga sin hybrid Pius i många år, med förslut på varje såld bil, för att de tjänade pengar som sina stora stadsjeepar och pickuper. Volvo kan inte göra så. Om Volvo hade satsat på hybrider när Toyota började hade även Volvo varit i konkurs i dag.

    Men det är kanske det som kan bli vårt bidrag till klimatutvecklingen. Att vi lägger ner svensk industri, och på det sättet gör av med mindre energi.

    Ledarskribenten vill också att vi börjar åka tåg istället för bil. Klassiskt. Men 1. Tågen är så opålitliga. Då måste vi först renovera järnvägsnätet. 2. Hmm, hur gör jag när det är 20 mil till stationen? 3. Och när tåget är ersatt av buss sen mer än tio år tillbaka?

    Ibland är det lättare sagt än gjort.

     

    Och här är ledarsticket:

     

    Ibland får det svida lite. Höj bensinpriserna och visa att ­Sverige kan driva utvecklingen vidare.

 Det kommer kanske att svida ­lite. Men Sverige måste ställa om nu.

Det har gått två veckor sedan IPCC:s stora klimatmöte av­slutades. Vetenskapsmännen packade ner sina larmrapporter, lämnade Stockholm och ­sedan blev det tyst.

Det har gått en vecka sedan sista riksdagspartiet levererade sin budget. Och visst nämns ­klimatet lite fint här och där i partiernas framtidsplaner, men det finns ingen riksdagsmajoritet för den stora omställningen.

Reinfeldt fattar inte

Det har gått två veckor sedan vi hörde att Arktis smälter och stormarna ökar. Länder kommer att svämmas över, men i tv:s partiledardebatt står ­Fredrik Reinfeldt och säger att Sverige inte kan lösa klimat­frågan.

Han har inte fattat poängen.

Om Sverige ska behålla sin ställning som en relativt framstående industrination måste vi leda den omställningen. Vi måste höja koldioxidskatten även om det innebär att bensinen blir dyrare. Landsbygden kan kompenseras, poängen är att de rika koldioxidkonsumenterna runt Stockholm måste tvingas att ­byta till andra bränslen.

Satsning på miljöbilar

Om bensinen blir dyrare kommer de att leta efter miljöbilar och därmed har bilindustrin fått incitamentet att tillverka bättre bilar. Att svensk fordonsindustri inte såg sambandet för länge sedan är en ­gåta. I stället för att bygga ­smarta bilar lobbade industrin för gigantiska tjänstebilar och det är de som fortfarande ­rullar runt på den svenska andrahandsmarknaden. Det kunde ha varit miljöbilar.

Det saknas inte idéer. I en ­debattartikel i GP erbjuder Lantmännen, Scania, Gröna ­bilister, Preem och Naturskyddsföreningen ett samhällskontrakt för framtiden. De ­menar att Sverige har potentialen att bygga en fossiloberoende fordonsflotta. Svensk skog kan bli biodrivmedel och vi får en ny grön industribransch.

Det vore en satsning som skulle gynna hela landet.

Men då får man inte stå på tröskeln och vela och prata om fossilbränsleoberoende. Säg att 2030 är det slut med bensinen. Då får ni köra på annat eller ­ännu hellre ta tåget.

Sverige kan bli ledande

En gång var partierna ­överens i Klimatberedningen, men ­resultatet har uteblivit. I stället fjäskar Alliansen och Social­demokraterna för en bortskämd väljargrupp som ändå aldrig kommer att bli nöjd.

Ibland får det svida lite. Höj bensinpriserna och visa att ­Sverige kan driva utvecklingen vidare.

  • Tjänstgörande redaktör: Mikael Hedmark, Jenny Åsell
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB