Startsida / Inlägg

Nu är det Folksams tur att snubbla bland dubb och partiklar

av Robert Collin

Nu ger sig försäkringsbolaget Folksam in i dubb- och partikeldebatten.
Folksam har jämfört testdata från Aftonbladets och Vi Bilägares vinterdäcktester och ett ryskt test publicerat i biltidningen auto motor och sport. Man har jämfört bromssträckor på asfalt och vinterväglag och jämfört med olycksstatistik. Det ser genomarbetat och bra ut.
Folksam skriver: ”Granskningen utgår ifrån att det finns ett samband mellan bromssträcka och olycksrisk.”.

Ja, det gör vi på Aftonbladet också. Det är därför vi fokuserar så hårt just på bromssträckorna på olika underlag.
Men sug på den här meningen: ”Trots att bromssträckan blir något kortare med helt nya dubbdäck, så är det barmark i de delarna av Sverige så stor del av vintern att dubben slits ner och närmar sig dubbfria däck efter bara något år.”
Hur ska man tolka den? Troligen så här: dubbdäck bromsar snabbare på vinterväg, men det är ju mest barmark. Eller? Kanske på något helt annat sätt. Omöjligt att gissa.
Och hur vet Folksam att dubbdäck slits snabbare än däck utan dubb. Har dom testat? Eller är det en gissning? Samma gissning som många andra gör?
Meningen är både luddig, tendensiös, ger utrymme för egna tolkningar och är direkt felaktig! Världsrekord!
Dubbdäck slits INTE fortare än däck utan dubb. Det visar våra tester.
Och dubbdäck bromsar bättre BÅDE på is och på asfalt. Också det visar våra tester.
Och sen kommer partiklarna in i rapporten. Fattas bara!

”Det finns också starka miljöskäl att välja bort dubbdäcken. Barmarkkörning med dubbdäck är en bevisad hälsofara.”
Ja, det är en bevisad hälsofara. Men hur stor? Det är inte bevisat. Ingen vet. Ingen forskare har ens försökt räkna på hur stor del av partiklarna som kommer från dubbdäcken. I Tyskland och England som också har stora problem med partiklar kommer inte en enda partikel från dubbdäcken. I Spanien och Kina som har ännu större problem är det ingen som tror att dubbdäcken är någon fara.
Bara i Sverige är dubbdäcken problemet. Bara i Sverige finns det folk som tror att alla partiklar kommer från dubbdäcken.
Men då säger jag: Ta reda på fakta. Sprid inte skrönor. Spä inte på mytbildningen.
Dubbdäck räddar liv. Det vet vi. Det erkänner till och med Folksam. Så länge odubbade däck inte ger samma säkerhet måste vi fortsätta att köra dubbat. Utan att bli kriminaliserade.
Även Folksams kunder i måste få köra på dubbdäck utan att känna skuld.

 

 

  • Tjänstgörande redaktör: Elin Wieslander, Mikael Hedmark, Jennifer Snårbacka
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB