Startsida / Inlägg

12 000 döda av rökning. 264 i trafiken. Nu ska det upp fler kameror

av Robert Collin

 
Trafikverket ska sätta upp ännu fler fartkameror. För att få ner antalet döda i trafiken från rekordlåga 264 med ytterligare 11.
Kostnaden är en halv miljard på en nioårsperiod. För att rädda 11 personer till.
Är satsningen rimlig?
Nej, självklart inte.
Om vi ska vara riktigt ärliga och verkligen vill nå fram till noll döda i trafiken måste vi sätta hastigheten till noll, och ha ett nät av kameror som täcker varje kvadratmeter av Sverige. Nollhastighet måste även gälla cyklister. Simning borde också förbjudas. Och skidåkning. Och fotgängare. Varje år dödas flera personer när de halkar och faller olyckligt.
Och varför inte ta steget in i internetåldern och montera in ett chip i varje invånare, det kan med fördel göras direkt på BB. Då kan storebror se om någon medborgare försöker förflytta sig. Och äventyrar Nollvisionen.
Varför har jakten på fortkörare blivit så accepterad? Jakten på varg delar nationen i två läger. Men jakten på fortkörare tycks ena svenskarna. Att komma med invändningar är som att svära i kyrkan, häda gud fader eller släppa en fis i kassakön på Konsum.
Varför inte acceptera att ett par hundra döda i trafiken varje år är riktigt bra. I varje fall så länge vägarna ser ut som de gör och så länge som många bilar är lite äldre och har dåligt krockskydd.
Jämför döda i trafiken och döda på grund av rökning.
En ny rapport visar att den gamla siffran med 6 500 döda på grund av rökning varje år är för låg. Den rätta siffran ligger runt 12 000.
På 1980-talet var tre miljoner av svenskarna rökare. De drog halsbloss. De blåste ut röken i ansiktet på oss andra. De rökte på jobbet, på krogen, de lämnade pyrande fimpar i överfulla askkoppar.
I dag har rökarna blivit färre, men fortfarande är en miljon svenskar rökare i dag. Och de har fått det svårare. Ingen rökning på jobbet, inte ens smygrökning på jobbtoaletten längre, inte på krogen, knappt ens på uteserveringar.
Ändå – 12 000 döda på grund av rökning varje år.
Och 264 döda i trafiken.
I dag finns det 1 100 fartkameror. Trafikverket vill sätta upp ytterligare 200 varje år för att få ner antalet döda med 11(11) personer per år. 300 mil väg med kameraövervakning ska bli 900.
Dessutom ska många kameror bytas ut mot nya, som tar skarpare bilder. Men det är ju inte för att minska antalet döda, utan för att få in mer böter.
Tänk om en del av den där energin som finns på Trafikverket skulle läggas på att få ner antalet nikotinoffer i stället.
Tänk vad många liv som skulle räddas. Och tänk vad skönt att slippa vara övervakad så fort man ska ut med bilen.

 

 

 

 

  • Tjänstgörande redaktörer: Lina Thorén, Joakim Ottosson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB