Startsida / Inlägg

Fel på Chryslers växellådor. Eller på bilarnas (amerikanska) ägare?

av Robert Collin

Fiat-Chysler-koncernen återkallar drygt en miljon bilar.

För att några av ägarna inte begriper sig på världens smartaste växellåda. Kanske vore det bättre att återkalla ägarna?

Bilarna det handlar om har plötsligt rullat iväg sedan förarna parkerat och gått ur bilen. Enligt uppgifter i amerikansk press har det lett till ett fyrtiotal incidenter med lättare person- och plåtskador.

Vad hände egentligen? Och varför.

Rapporterna från USA är inte uttömmande men det handlar om att ägarna blivit ”förvirrade” av sin automatväxlade bils växelspak, enligt den mäktiga försäkringsorganisationen NHTSA som begärt att Fiat-Chrysler återkallar bilarna. Drygt 800 000 i USA. Drygt 800 i Sverige kommer också att återkallas.

En traditionell automatlåda har en växelförare med ett parkeringsläge, kallat ”P” eller ”Park”, ett körläge kallat ”D” eller ”Drive”, ytterligare ett par körlägen framåt kallade typ 1, 2, 3 och så vidare. Och ett backläge kallat ”R” eller ”Reverse”.

Växelföraren förs framåt respektive bakåt till det läge man vill använda.

När man parkerar bilen för man växelspaken till ”P”. Då står bilen still. Någon parkeringsbroms (handbroms, för att vara tydlig, om någon inte förstår) behövs inte. Bilen står som fastspikad i backen.

Men nu finns det en ny typ av växelförare som enligt min enkla mening är totalt överlägsen den traditionella växelföraren. BMW var först, om jag minns rätt. Senaste bilen jag körde med den nya smidiga växelföraren var nya Audi Q7.

Den växelföraren har ett läge framåt, ett bakåt, och det listiga är att växelföraren när man fört den dit man vill (framåt eller bakåt) fjädrar tillbaka till nolläget.

Och när man slår av motorn så behöver man inte tänka på något p-läge, växellådan går i p-läge automatiskt.

Mindre jobb för föraren alltså.

Men om man vill lämna bilen med motorn på tomgång, för att, tja ha på värmen eller i USA kanske oftare, luftkonditioneringen. Ja, då måste man förstås klicka i p-läget själv.

Annars ligger ju körläget kvar. Precis som vilken automatlåda som helst. Stannar man med körläget i och kliver ur utan att dra i handbromsen, ja då kör ju bilen iväg.

Jaha, ni kanske kan gissa vad det är för fel på Chryslers bilar?

Deras ägare!

 

 

  • Tjänstgörande redaktör: Fredrik Palmqvist
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB