Startsida / Inlägg

Kan någon utveckla ett spel som får loss ungen från skärmen?

av katlar

Hemma hos mig har konflikter om datorspel och skärmtid gått över styr, många gånger. Jag menar: Helt. Över. Styr. Vi snackar skrikmatcher på nivån nu-ringer-grannarna-soc-och-jag-förlorar-vårdnaden, till slagsmål och köksstol som kraschades mot golvet i vredesutbrott (den gången jag ryckte ut modemet och gömde det).

Socialstyrelsen borde ge ut broschyren ”En guide till desperata föräldrar – om skärmtid och datorspel”. Vi snackar för lite om det. Antagligen för att det är skämmigt att medge att man är en kass förälder som inte klarar att få loss sitt barn från skärmen.

Men det är inte konstigt att dom blir hooked. Skriver just nu en artikel om vad som händer i hjärnan när man spelar. Det finns en enorm kraft i gejming. En motivatormotor, att jaga efter det man vill ha. En ny nivå, en vinst.
Studier visar att centret för positiv motivation i hjärnan går på för högtryck hos en gejmer. Lustkänslorna bubblar.

Förra veckan träffade jag ett team som vill använda den här kraften där den är som mest användbar: I en verklig kamp på liv och död.
Teamet på HopeLap i SiliconValley har utvecklat ett datorspel för kids med cancer. Vi träffade Nate, 17, som diagnosticerades med leukemi i januari. Han spränger cancerceller i luften i spelet Remission2. Istället för att sno så många bilar som möjligt eller mejja ner prostituerade handlar det här spelet om att klå cancer som vill slå rot i kroppen.
Och det funkar.
En studie visar att barnen som spelar ReMission2 klarar sin cancerbehandling bättre än dom som inte spelar. Kunskapen om sjukdomen ökar och motiviationen att ta sina mediciner höjs. Känslan ”Jag kan vinna mot min cancer” blir starkare, visar samma studie. Det är mäktigt.

Teamet på HopeLab evangeliserar bland spelbolagen och försöker puffa för utveckling av spel som förändrar beteenden i verkliga livet. Spel som kan motivera oss att sluta röka, gå ner i vikt eller leva sundare på andra sätt.
Men intresset från spelbolagen är hittills lågt.

Synd. För konfliktnivån hemma hos mig skulle sjunka rejält om gejmingen inte handlade om att ta död på folk däri spelvärlden. Speciellt tacksam skulle jag bli om någon utvecklar ett spel som taggar kidsen lämna skärmen då och då.

  • Tjänstgörande redaktör: Johan Edgar
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB