Tips om användbar websida

av Fredrik Paulún

Jag har precis sett att http://www.healthyliving.se/kristin-ekberg/ har lagt ut några av mina recept vilket glädjer mig mycket. Det är en ny hälsosajt på nätet med en sund och lekfull inställning till mat, träning och hälsa så ge den en chans!

Fitnessfestivalen närmar sig

av Fredrik Paulún

I min kost- och hälsobranschen finns det några höjdpunkter under året. Fitnessfestivalen i Göteborg är en av dem. Det är ett arrangemang som drivs av Ove och Catharina Rytter och det har växt enormt de senaste åren. I år går det av stapeln 29-30/11. Nu är det en av Sveriges finaste event och har du möjligheten att titta förbi är du välkommen. Paulúns kommer ha monter där och jag föreläser ett flertal tillfällen. Se www.fitnessfestivalen.se för mer info.

mockup_paulun
Jag, Catharina Rytter och Ove Rytter laddar inför Fitnessfestivalen

 

Lägre risk för diabetes typ 2 för frukostätare

av Fredrik Paulún

Vi vet sedan tidigare att personer som äter frukost i genomsnitt väger mindre än de som hoppar över den. Äter man inte frukost rubbar man energibalansen över hela dagen och äter mer till lunch, mellanmål och middag. När dagen väl är över har man därför konsumerat fler kalorier än om man grundat med en bra frukost. Sannolikt blir valen inte heller lika medvetna eftersom man är hungrig och lider av energibrist så det borde vara så att frukost skyddar mot andra problem. Walter Willett och hans forskargrupp på Harvard har visat att det är 21% högre risk att drabbas av diabetes typ 2 om de skippar frukost. Se  http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22456660 för mer info.

Eftersom vi är väldigt konservativa när det gäller vad vi äter till frukost är detta dagens viktigaste mål. Det kommer ju tillbaka igen och igen och igen och bildar en stor del av ditt totala matintag under ett år.

10615576_816890751666851_597723538066661019_n

 

 

Montera din måltid

av Fredrik Paulún

Dagens lunch blev verkligen ett ihopplock av det som fanns i kylskåpet, vilket var räkor, pak choi och Paulúns superjuice blåbär. Pak choi är gudomligt gott att steka i vitlök, ingefära, olivolja och en nypa havssalt. Svårare än så är det inte att få till en måltid och min middag lär gå i samma tecken. Har man ett välfyllt kylskåp finns det alltid något att äta.Lunch-1

 

Långkokt högrev är godare än oxfilé!

av Fredrik Paulún

Middagen igår blev långkok på högrev. Det är sjukt lätt! Det är bara tid som krävs. Jag tog fyra burkar krossade tomater av blandade sorter, en liter vatten, ett kilo högrev av nötkött som jag skar i grytbitar (kuber). Sen skar jag i fyra palsternackor, fyra morötter, åtta vitlöksklyftor och kokade upp allt. Jag smaksatte med mald kryddpeppar, några buljongtärningar, lite salt och tabasco. Sen får det stå och puttra under lock i ca 2,5 timmar. Underbart mört och gott och serveras med fördel till ris eller potatis.

 

Långkok

Jössen Amalia vilken mässa…

av Fredrik Paulún

Nu sitter jag ner för första gången på fem dagar. Det har nämligen varit Allt för hälsan och Mitt kök på Stockholmsmässan och det har varit minst sagt hektiskt. På Allt för hälsan lagade jag mat med min hustru Helena, föreläste varje dag som socker i maten, och stod i Paulúns monter. Eftersom ca 25 000 personer rör sig på mässan de fyra dagar den pågår är det ett sätt att hålla liv i nätverket samtidigt som jag får träffa massor av nya fantastiska människor. Samtidigt var jag inne på Mitt kök eftersom jag lanserade ett ekologiskt sockerfritt rödvin och där inne var det tillåtet att låta besökarna prova vinet. Otroligt spännande att se att de flesta tycker lika mycket om det som jag gör. Dock kan jag säga att jag är rätt slut i knoppen efter detta, men eftersom jag gjort det varje år de senaste åtta åren vet jag dock att man återhämtar sig på ett par dagar. Här kommer några bilder från mässan.

Allt för hälsan1
Jag och Helena lagar mat ur boken Paulúns Fastfood. Indisk Daal och nötsmoothie.
AFH3
Jag på Mitt kök-mässan
Vinet...
Vinet…
Jag och Bengt Frithiofsson på Mitt kök
Jag och Bengt Frithiofsson på Mitt kök

 

Jag, Martin Brunnberg och Hanna Runsten framför min monter på Allt för hälsan
Jag, Martin Brunnberg och Hanna Runsten framför min monter på Allt för hälsan
Jag föreläser om socker och dess skadeverkningar samt hur man blir av med sötsuget.
Jag föreläser om socker och dess skadeverkningar samt hur man blir av med sötsuget.

Allt för hälsan i Stockholm

av Fredrik Paulún

Jag beklagar att jag inte hunnit blogga så mycket på sistone men orsaken är Allt för hälsan-mässan i Stockholm. Den tar just nu all vaken tid och idag satte den igång. Varje dag lagar jag mat med min hustru Helena på kokpunkten, föreläser om socker eller mat som gör dig mätt i föreläsningssalarna, pratar om mitt nya ekologiska rödvin (Systembolagets beställningssortiment) på matmässan i hallen bredvid samtidigt som jag står i Paulúns monter på Allt för hälsan. Det är mycket, otroligt roligt, årets höjdpunkt och jag hoppas du kan ta dig dit. Mitt schema finns på www.alltforhalsan.se, och du kan även gå en helt gratis preparandkurs för kostrådgivare hos Paulúns Näringscenter. Jag hoppas vi ses!

Oligofruktos – fibern som kan ge pruttar och viktminskning!

av Fredrik Paulún

Oligofruktos, även kallat inulin (ska ej sammanblandas med insulin!) är en sorts fiber som finns naturligt i vissa livsmedel som cikoria, jordärtskocka, bananer, vitlök, lök, sparris, purjolök och agave. Jag har det i många av mina Paulúnsprodukter som müsli och granola. Oligofruktos har bland annat visat sig öka bl a kalciumupptaget i tarmkanalen (4) och är inte farligt på något sätt. Det är dock en viss andel av befolkningen som upplever gasbildning pga deras tarmflora. Det är dock helt ofarligt och är ett tecken på att deras tarmbakterier får bra näring. Oligofruktos är nämligen en så kallad probiotisk fiber som gynnar de goda tarmbakterierna (speciellt bifidobakterier) och som tack för maten skapar de gas. Om den inte släpps ut är risken överhängande att man blir uppsvälld. Eftersom det främst är vätgas och koldioxid så det bör inte lukta illa om man låter det ske! Alternativet är att man slutar äta produkter med oligofruktos eller dra ner på konsumtionen till en nivå som går att tolerera. Enligt forskning ligger ett intag på 20 gram om dagen på en säker nivå som inte ger gasbildning (5). Själv får jag t ex inga problem om jag håller mig till max fem matskedar granola eller müsli per portion och jag är ganska känslig. Jag vill dock äta oligofruktos eftersom det gör så mycket nytta. Det är t ex en ingrediens som i studier visat sig ha bättre effekt på tarmfloran hos försöksdjur än om de fick nyttiga bakterier i maten. Studier på både vuxna och barn visar att oligofruktos hjälper många att äta mindre och därmed går ner i vikt vilket är önskvärt för många (2). Intressant nog minskar oligofruktos ett hormon som kallas grelin vilket är känt för att öka både sötsug och aptit, så det kan vara ett effektivt redskap för den som vill minska sitt sockerintag (3).

Lök

 

 

Är mjölk farligt?

av Fredrik Paulún

Idag har det skrivits mycket i media om den nya studien från British Journal of Medicine som du hittar här http://www.bmj.com/content/349/bmj.g6015

Det är en svensk studie som visar att en hög konsumtion är kopplad till benskörhet, men också hjärt-/kärlsjukdom. Underlaget är imponerande. 61 000 kvinnor och 45 000 män från Uppsala följdes under 20 år och sifforna är tydliga. Det är framför allt hos kvinnor som risken för benskörhet ökar men risken att dö för tidigt är förhöjd hos båda könen. Enligt forskarna är det troligen laktos som ligger bakom effekten men jag är inte så säker på att det är den enda orsaken. Om man tror på den teorin är dock laktosfria produkter inte heller bra eftersom de innehåller samma komponenter som finns i laktos (galaktos och glukos) men i förspjälkad form.

Mjölkkonsumtion var enligt studien kopplad till förhöjda halter av 8-iso-PGF2-alfa i urinen vilket är en markör för ökad oxidativ stress. Mjölkdrickarna hade även mer interleukin 6 i blodet vilket är ett tecken på förhöjda inflammationer. Intressant nog fann man inte det hos de som konsumerade ost eller yoghurt. Det sistnämnda livsmedlet innehåller dock en hel del laktos så jag tror att det kan finnas andra orsaker till problemet än just mjölksocker. Kanske är det mjölkproteinet som spökar? När man fermenterar mjölk till yoghurt kommer proteinerna att påverkas av bakteriekulturen så att de inte blir lika allergena. Även ystning av mjölk till ost denaturerar proteinerna på ett sätt som gör dem snällare.

Mjölk är ett oerhört komplicerat livsmedel eftersom det innehåller mer än 100 000 olika ämnen. Det är ett svindlande antal! Vi känner enbart till effekten av ett liten del av dessa och det händer saker med dem när man processerar mjölken. Min syn på mjölk är därför tudelad. Jag vill inte avfärda den nya svenska studien, men faktum är att det finns gott om annan forskning som inte kan visa att mejeriprodukter är skadliga. En sprillans ny studie från Journal of Nutrition kunde t ex inte visa att mejeriprodukter orsakar inflammationer och snarare skyddar mot hjärt-/kärlsjukdom (1). Själv har jag dock intolerans mot mjölkprotein och för eksem och ledvärk när jag konsumerar det. Det räcker med lite ost eller yoghurt i maten så uppstår samma problem, och det är därför väldigt skadligt för mig att konsumera det. Mina inflammatoriska markörer kommer öka när jag gör det och därmed risken för sjukdomar som cancer, hjärt-/kärlsjukdom och autoimmuna sjukdomar. Jag väljer därför havrebaserade ”mjölkprodukter” åt mig själv men har inga problem med att min familj konsumerar måttliga mängder mejeriprodukter.

Det är således individuellt vad vi tål och inte tål, och många människor mår bättre av att utesluta både mjölk och gluten eftersom de har en intolerans mot de. Personer som inte är drabbade kan utan risk för hälsoproblem konsumera dessa livsmedel. Kanske är svenskarna mer känsliga för mjölkproteinets effekter, vilket syns i den nya svenska studien, medan kanadensarna av olika orsaker inte är det (1)? Det är en spekulation och kan vara helt fel. Det jag vill belysa är möjligheten att vi är individer med olika egenskaper, och att kosten påverkar folkgrupper på olika sätt. Därför är det svårt att dra långtgående slutsatser från några enstaka studier huruvida ett livsmedel är farligt eller ej. Får jag frågan ”bör man dricka mjölk” är svaret, ”jag vet inte hur det är för dig, men jag ska definitivt inte göra det”.

1. http://jn.nutrition.org/content/144/11/1760.long

Mjölk

 

Matmässa i Paris

av Fredrik Paulún

Jag är just hemkommen från SIAL vilket är en matmässa i Paris med internationella utställare. Mässan är helt enkelt enorm! Tio hallar som man knappt ser slutet av är fyllda med utställare och mat med olika inriktningar. Massor av provsmakningar erbjuds och jag har ätit både kimchi, ”nya” fantastiska nötter, afrikansk färdigmat och druckit litervis med konstiga hälsodrycker. Inte undra på att magen varit i olag några dagar.

Det fantastiska är att man hittar nya leverantörer av råvaror och jag tror mig ha gjort en del fynd. Sen dyker det upp ett antal intressanta exportmöjligheter för Paulúns, och jag försöker nu sy ihop möten med dessa kontakter. Trots allt är efterfrågan på nyttig mat stor i nästan hela världen idag.

10649432_803415949680998_3631290871701819989_n

 

Sida 1 av 3
  • Tjänstgörande redaktörer: Karolina Strömbäck Horney och Fredrik Palmqvist
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB