Startsida / Inlägg

RECENSION: ”Call of duty: Black ops III” är helt lobotomerat

av Jonas Högberg

Missa inga spelnyheter eller trailers – gilla Spela på Facebook!


omslag call of duty black ops III:++:

Call of duty: Black ops III

Från 18 år

Format (testat överst):
• Playstation 4 (599 kr)
• Xbox One (599 kr)
• Pc (499 kr)
Släpps även i annan version till Playstation 3 (499 kr) och Xbox 360 (499 kr).

Spela hellre: ”Timesplitters 2” (Playstation 2, Gamecube, Xbox). Många av spelstudion Free Radical Designs medarbetare jobbade en gång i tiden på Rare där de utvecklade både ”Goldeneye 007” och ”Perfect dark”. Den expertisen är märkbart närvarande i det snabba, knasiga och hejdlöst roliga multiplayerspelet ”Timesplitters 2”.
Visste du att… du får chansen att spela om kampanjen med zombies som fiender när du varvat spelet för första gången?
Just nu: experimenterar vi med den taktiska vy som finns tillgänglig i kampanjen. Det här optiska filtret märker ut granaters sprängradie och visar var fienderna befinner sig på kartan.

FPS Goda nyheter för alla er som måste spela ”Black ops III” på en Playstation 3 eller en Xbox 360: ni missar verkligen ingenting.

Som bekant är årets ”Call of duty”-kampanj en exklusivitet reserverad för pc-burkar och den ”nya” generationens konsoler. Men det är svårt att förstå varför. Grafiken känns varken överdrivet lyxig eller påkostad, co-op-skjutandet är helt vanligt co-op-skjutande, och några större finesser är det inte tal om i övrigt heller.

I klartext: kampanjen i ”Black ops III” suger. Striderna är stentråkiga och känns inte alls lika tunga och trovärdiga som i tidigare spel. Det är larvigt att fiender med särskilda rustningar kan ta hur mycket stryk som helst från en bazooka, medan allt trasas sönder som flisved när man hoppar in i ett fordon och petar på den monterade kulsprutans avtryckare.

Att Treyarch slarvat ihop kampanjen med vänsterhanden märks inte minst på buggarna. En gång fastnar jag i en loop där jag dör, vaknar till liv och dör tre sekunder senare igen eftersom jag är omringad av mördarrobotar vid checkpointen. Vid ett annat tillfälle rensar jag kartan på fiender men tillåts inte fortsätta. Det enda som återstår är att göra om bedriften och hoppas på det bästa.

Men värst av allt är ändå det hafsverk som är manuset. Smaka bara på den här repliken: ”Det var en avrättningsmetod avsedd för deras värsta fiender… den utfördes medan de fortfarande levde.”

”Call of duty” har alltid varit en dum spelserie. Men ”Black ops III” är helt lobotomerat.

Multiplayermatcherna erbjuder en viss tröst, men är inte lika roliga som i ”Advanced warfare”. Numera måste alla kombattanter välja en särskild klass och varsin specialförmåga, som kan triggas med jämna mellanrum. De flesta är jättetråkiga (exploderande pilar, studsande bazookaskott), men några stycken kan åtminstone sägas bygga på spännande idéer. Att få möjligheten att spola tillbaka tiden för sig själv innebär till exempel att man kan ta sig ur en strid man håller på att förlora. Men eftersom nästan alla enviger är över på en eller två sekunder är det sällan man hinner använda förmågan. Inte heller väggspringandet är särskilt användbart, eftersom man gör sig själv till måltavla för markburna individer med bättre svängrum.

Zombie-läget är något mer intressant än det brukar vara då det utspelas på 40-talet och har röstskådespelare som Ron Perlman, Heather Graham och Jeff Goldblum. Den påkostade atmosfären gör dock varken från eller till när allt bara handlar om att prickskjuta ruttnande lik. Ibland får man tillgång till ”The darkness”-liknande tentakelkrafter som ger en möjligheten att skjuta elektricitet och pisksnärta fiender. Ett perifert tillskott som lika gärna hade kunnat skippas.

Vilket även kan sägas om ”Black ops III” som helhet. Jag vet inte vad Treyarch har pysslat med under sin utökade utvecklingstid, men några större brainstormingmöten har det knappast rört sig om.

Och det är dåliga nyheter för alla er som tänkt spela årets ”Call of duty”.

Jonas Högberg

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB