RECENSION: Magin saknas i ”Adventures of mana”

rec adventures of mana (6)

Rate

Adventures of mana

Från 9 år

• IOS (149 kr)

ROLLSPEL ”Återupplev magin i ’Final fantasy adventure’”, står det på App Store-sidan för ”Adventures of mana”.

För den som är gammal nog att veta vad ”Final fantasy adventure” är för spel, och vad i hela friden det egentligen har att göra med ”Mana”-serien, är det en något märklig uppmaning. Om det är något ”Final fantasy adventure” blivit känt som är det nämligen A) att det inte är ett riktigt ”Final fantasy”, samt B) att det är ett av de minst ”magiska” rpg:n Square någonsin skapat.

Spelet släpptes ursprungligen i Japan 1991, under titeln ”Seiken densetsu: Final fantasy gaiden”. (Ordet ”gaiden” betyder på japanska ”sidoberättelse” eller ”spinoff”.) Som titeln antyder har det betydligt mer att göra med ”Seiken densetsu”-serien (känd som ”Secret of mana” i väst, för att spä på förvirringen), vars själva debut det markerade, än med ”Final fantasy”. 1993 fick det sin första ordentliga uppföljare i form av Snes-spelet ”Seiken densetsu 2” (”Secret of mana”), som i sin tur följdes upp av 1995 års ”Seiken densetsu 3”).

Med tanke på att det kräver studier motsvarande en magisterexamen för att förstå sig på seriens ursprung och kronologi är ”Adventures of mana” (eller ”Final fantasy adventure”, eller ”Seiken densetsu”) en förvånansvärt simpel upplevelse. Om du haft oturen att aldrig få uppleva ”Mana”-serien tidigare går den att jämföra med en korsning mellan ett lättsamt actionäventyr i stil med ”Zelda” och ett mer typiskt statistiktungt japanskt rollspel, som ”Final fantasy” eller ”Dragon quest”.

Iphone-versionen har som väntat rejält upphottad grafik och musik, samt ett fullt fungerande kontrollschema trots hoppet från Game Boy. Det har med rätta kallats ett estetiskt charmerande spel, ett beroendeframkallande pseudo-rollspel, ett älskvärt litet äventyr från jrpg-genrens barndom.

Men aldrig någonsin magiskt.