Småstadsångest och tidsresor i ”Life is strange”

av Jonas Högberg

”Life is strange” har potential att bli något alldeles extra. Det är ett episodiskt spel som följer fotografeleven Maxime och hennes våndor. Maxime upptäcker nämligen något uppseendeväckande om sig själv: hon har möjligheten att spola tillbaka tiden.

Första episoden av ”Life is strange” släpps till pc, Playstation 4, Playstation 3, Xbox One och Xbox 360 tidigt 2015.

Kategorier 360, pc, ps3, ps4, Xbox One | Kommentarer

Blir ”Until dawn” sommarens stora skräckspel?

av Jonas Högberg

Ibland är det inte så dumt med en dum 80-talsskräckis. ”Until dawn” ser ut att bli en sådan. Det utspelar sig i en timmerstuga mitt ute i ingenstans och självklart råkar en galen seriemördare med en knasig mask vara på plats.

”Until dawn” släpps till Playstation 4 sommaren 2015.

Kategorier ps4 | Kommentarer

Heists äntligen på väg till ”GTA V”

av Jonas Högberg

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge… om det nu inte är Heists till ”GTA V” du väntar på. Co-op-läget har lyst med sin frånvaro i över ett års tid, men nu har Rockstar äntligen prånglat ut en trailer, en förklaring till förseningen och ett (något svävande) släppdatum.

Enligt uppdragsdesignern Irman Sarwan var ett av de största problemen att alla som deltar i en heist måste känna sig lika delaktiga.

– Vårt första försök med Heists visade sig vara väldigt kul för en eller två spelare medan övriga spelare fick stå bredvid och titta på, säger Sarwan.

Men nu ska saker och ting äntligen vara på plats. Fyra spelare kommer kunna ta del av fem olika sorters stötar. Varje stöt är uppdelad i olika uppdrag – stjäla flyktbil, hitta en väg in i banken, själva stöten – och totalt uppskattar Rockstar att spelläget erbjuder 20 timmars speltid.

När kommer det då? Tidigt 2015, sägs det. Om vi nu kan lita på Rockstar den här gången.

Kategorier 360, pc, ps3, ps4, Xbox One | Kommentarer

Ninja Theory deffar ”DMC”

av Alfred Holmgren

Många tror att Playstation 4 och Xbox One inte är kompatibla med Playstation 3- respektive Xbox 360-spel.

Det är fel. Enda kruxet? Man måste köpa alla spel igen, i ”remastrade” eller ”definitiva” versioner, för att de ska funka.

Senast med att dra sitt strå till stacken för att samtliga spel från gårdagens konsoler ska göras tillgängliga till dagens är Ninja Theory, som nu utannonserat ”DMC: Definitive edition”. Utöver att betala för något de redan köpt förut kan fansen (inte minst Jonas Högberg, som gav originalet fyra plus) räkna med en mängd nya lägen, spelmekaniska tweaks och fördubblad bilduppdatering. Och om inte det är nog för att stilla blodtörsten släpper Capcom dessutom föregångaren ”Devil may cry 4” i en uppdaterad utgåva senare nästa år.

Allt för spelarnas skull. Eller om det var aktieägarnas.

”Dmc: Definitive edition” släpps den 17 mars till Playstation 4 och Xbox One. ”Devil may cry 4: Special edition” släpps till samma konsoler under sommaren.

Kategorier ps4, Xbox One | Kommentarer

”Elite” är tillbaka

av Jonas Högberg

Spelserien ”Elite” har en lång historia bakom sig. Första spelet släpptes redan 1984, fick sedan två uppföljare på 90-talet och nu är det alltså dags för ännu en tack vare en lyckad Kickstarter-kampanj. Precis som i tidigare spel handlar det om rymdstrider och handelsutbyte.

”Elite: Dangerous” släpps till pc och Mac den 16 december.

Kategorier mac, pc | Kommentarer

”God of war”-skaparen släpper nytt

av Jonas Högberg

David Jaffe, mannen bakom ”Twisted metal” och ”God of war”, är tillbaka med ett nytt spel. Det heter ”Drawn to death” och är en arenabaserad multiplayershooter. Spelet har en unik grafisk stil – det utspelar sig nämligen i en tonårig pojkes anteckningsblock.

”Drawn to death” släpps till Playstation 4 någon gång under 2015.

Kategorier ps4 | Kommentarer

Rapture i rymden

av Alfred Holmgren

”Gone home” har hyllats som ett genombrott för det interaktiva historieberättandet – och ett av sin tids bästa spel.

”Tacoma” ser åtminstone ut att bli en av sin tids vackraste ”Bioshock”-kloner.

Vi vet ytterst lite om The Fullbright Companys nya spel, och så lär det förbli ett bra tag till med tanke på att det släpps först 2016. Men det är ingen slump att det, tack vare sin bländande eleganta lilla trailer, redan fått hela spelvärlden att börja yla brunstigt om ”Rapture i rymden”.

”Tacoma” släpps 2016 till pc, Mac och Linux.

Kategorier linux, mac, pc | Kommentarer

”Gravity” möter virtual reality

av Alfred Holmgren

Hur golvad jag är av den Instagram-tintade rymdsimulatorn ”No man’s sky”?

Inte värre än att jag kan resa mig upp – och golvas igen av ”Adr1ft”.

Den småtöntiga titeln för tankarna till fiaskon som ”Driv3r”, men bakom den döljer sig en sällsam science fiction-saga inspirerad av den selektiva realismen i filmer som ”Gravity” och ”Interstellar.”

Bäst av allt: den till synes långsamma, smått drömska spelmekaniken ser ut att bli en klockren killer app för den nya vågen av virtual reality-headsets.

Se det som din månatliga påminnelse om att sätta in några kronor på ditt Oculus Rift-sparkonto.

”Adr1ft” släpps sommaren 2015 till pc, Xbox One och Playstation 4. Huruvida det även kommer ha stöd för Project Morpheus har inte avslöjats.

Sida 1 av 177
  • Tjänstgörande redaktör: Mia Carron
  • Chefredaktör, ansvarig utgivare och VD: Jan Helin
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Sajtchef: Lena Widman
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB