Trend o träning

Inspiration för dig som älskar träning och hälsa

Startsida / Inlägg

Diet eller bara LAGOM

av Anna
kladdk_glass.jpg
En vanlig lördagkväll för mig kan t.ex. inefatta stora lass glass och kladdkaka. Mumsig energi till morgondagen!

Ämnet kommer upp gång på gång och jag får många kommentarer av läsare som, precis som jag, har svårt för det här med ”lagom”. Folk som inte vet hur stora portioner de ska äta, som äter strikt i perioder för att sen hetsäta, som har svårt att hitta balansen.

Kan låta som en enkel ursäkt, men vissa människor föds med en lägre serotoninnivå*. Vi behöver MER av allt för att få en kick och må bra. Rör sig inte bara om mat (inom parantes vad jag själv är beroende av):

  • Träning (jag)
  • Bloggande (lite)
  • Koffein (nej, men te klarar jag mig inte utan)
  • Alkohol (nej)
  • Droger (nej)
  • Socker (jag – klarar inte att ta EN kaka)
  • M.m.

Har man svårt att vet hur man ska äta kan en diet (menar då inte diet för viktnedgång utan som ett sätt att äta jämt) vara ett bra verktyg. Några exempel på dieter - Sara  kör Paleo kost (typ stenålderskost), LCHF är ett annat omdiskuterat sätt att äta (nästan inga kolhydrater – mycket protein och fett) och LCHQ är en diet jag själv gillar (nyttig mat, bra fetter och en begränsad mängd kolhydrater, d.v.s. ingen nolltolerans).

Eller kan du bara vara ”lagom” och begränsa mängden mat, t.ex. genom tallriksmodellen. Lofsan är en tjej jag tycker har en sund inställning till kost. Hon skriver bra om kolhydrater och delar med sig av en grym kostskola (tips!). Terese är ett annat exempel på en tjej med ett avslappnat sätt att äta utan att vara extrem som många av oss träningstokar kan vara.

SVÅRT är bara förnamnet! Jag tror inte på förbud eller att man ska följa en diet strikt utan undantag. Plocka hellre bland dieter och kosttips och hitta vad som funkar för just dig. Du måste lära känna din kropp – hur mår du av att äta på ett sätt? Går du upp/ner i vikt? Sover du bra? Har du gott om energi vid träningen? Allt är individuellt. Känner du för en svullkväll ibland – ät, men ha inte ångest. Njut när du äter (kasta inte i dig) och utnyttja energin till ett grymt träningspass dagen efter. Eller till något annat. Men döm inte dig själv för att du inte alltid äter ”perfekt” och ”lagom”. Har du däremot tappat kontrollen och mår dåligt av ditt sätt att äta tycker jag du ska ta hjälp av en dietist/kostrådgivare

Skulle kunna skriva spaltmetrar i ämnet men här sätter jag punkt. För idag :)

*Serotonin = En signalsubstans, belöningshormon som påverkar humöret så man känner sig glad, nöjd och lugn. Reglerar även koncentrationsförmågan, sömnen och sexlusten. Minskar serotoninnivån så blir man rädd, depressiv, får ångest, blir nedstämd, lättirriterad samt aggressiv.
  • Tjänstgörande redaktör: Linn Ogelid
  • Chefredaktör, ansvarig utgivare och VD: Jan Helin
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Sajtchef: Lena Widman
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB