Startsida / Inlägg

Ett enastående reseprogram – med pajig produktplacering

av Karolina Fjellborg
jorden_runt_6_steg-sas1-avs01-01-1000x641

TV-KRÖNIKA Six degrees of separation-teorin går ut på att alla människor i världen går att länka samman med sex kontakter eller mindre. Och det är den teorin Filip Hammar och Fredrik Wikingsson testar i Kanal 5:s ”Jorden runt på sex steg”.
I det första av tre mastodontavsnitt släpptes paret av i den bolivianska saltöknen Salar de Uyuni, med uppdraget att hitta någon vars kontaktnät skulle leda dem till Leif GW Persson.
Och de lyckades faktiskt, efter mycket möda och stort besvär.
Det krävdes i och för sig sju steg, men det spelade mindre roll. För även om experimentmomentet är spännande, är det som reseprogram ”Jorden runt på sex steg” verkligen glänser. Och behövs.
Där så många program har misslyckats med att fånga själva essensen av att resa – där man har åkt hit eller dit och pekat på sevärdheter och testat kuriösa maträtter och bott i slott eller trädkoja, men inte kunnat förmedla hur det känns när man är ute på tunn is i Långtbortistan och allt är ömsom oförglömligt och ömsom förtvivlat, ibland både och samtidigt – lyckas det här verkligen inspirera och ta en med långt, långt bort.
Till flera dagar utan en dusch, dödsångestladdade transporter, desperata kommunikationsförsök (”momentos telefonas”), tunn luft, kliande utslag, bedövande trötthet varvat med fascination, och lättnaden över en främlings vänlighet.
Men – vidlyftiga projekt kostar förstås pengar.
Och priset blev en produktplacering som blev direkt genant, då vad som i alla fall i mina ögon såg ut som en amatörreklamfilm för ett stort kortföretag spelades in mitt i äventyret.
Kanal 5 redogör visserligen för samarbetet, och att sådana här produktioner kostar multum förstår ju vem som helst, men produktplacering kan göras på olika sätt, och detta – att av allt att döma låta den påverka ett händelseförlopp som i övrigt inte kändes överdrivet riggat – var helt enkelt inte snyggt.

Ikväll ser jag vidare på ”Show me a hero” i HBO Nordic.

 

Ja!
Åh, ”Retro”. Hur kan SVT banga på att göra mer av detta nostalgiguld?

 

Nej…
”Vem tar disken?” (Kanal 5). En axelryckning.

 

 

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Malin Wandrell
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB