Startsida / Inlägg

Rikedomsporr och dollarögon i ”Toppmäklarna”

av Karolina Fjellborg
xpjsyodlvej2klop2wdg

 

När det gäller reality har Kanal 5 en tradition av att dokumentera det allra folkligaste av det folkliga.
Med ”Toppmäklarna” gör de helt om och satsar på ren rikedomsporr.

 
Kanal 5 har röjt stora realityframgångar med flagrant svenniga produktioner där campingstolarna har dignat under tyngden av ölmagar, förfesterna har spårat ur, fryspåsar har inhandlats till pangpris och inte en Foppatoffla har varit för ful för att komma med i bild.
Tänk ”Färjan”, ”Böda camping” och ”Ullared”.

Men nu gör de helt om, med rikedomsporren ”Toppmäklarna”, där vi får följa Östermalmsmäklarna på byrån Eklund Stockholm New York – grundad av den svenske New York-höjdaren Fredrik Eklund, som är känd från ”Million dollar listing New York” och också tittade in i premiärprogrammet för att spela rollen som sitt gåpåiga, framgångsrika jag en liten stund.

På ESNY säljer man snuskigt dyra lägenheter till folk som förmodligen hellre skulle köpa en Finlandsfärja än åka med en.
Som tittar på övernattningslägenheter i 45 miljoner-klassen.

Vd:n Niklas Berntzon – en man som verkligen ger dollarögonen ett ansikte (på riktigt, kolla in hur hans ögon bokstavligt talat växer när han pratar om pengar) – sålde två lägenheter à 50 miljoner till samma kund, som skulle göra en enda jättelya av dem till det facila priset av 104,5 miljoner kronor.
Sedan var det i och för sig ett objekt på Grev Turegatan 8 som gick för enbart 1,8 miljoner.
Grejen var bara att det var en parkeringsplats.
Och inte ens en bra sådan. Mäklaren Denise Edlind konstaterade att det krävdes en väldigt skicklig bilförare för att ens komma in med bilen.
Men mannen i den vita Mercan slog till direkt. Som hittat ju!

 
”Toppmäklarna” balanserar på gränsen mellan det härligt eskapistiska och det direkt exkluderande (att se folk mer eller mindre rynka på näsan när de vandrar runt i spatiösa Östermalmsvåningar är på gränsen till provocerande), och som alltid i mäklarserier får man en känsla av olika grader av skådespel.
Var det en försäljning jag nyss bevittnade? Eller en rekonstruktion av en?
Är det där ett möte? Eller en manusläsning?
Och ett minus är förstås att kunderna själva är så exklusiva/viktiga/ljusskygga att man oftast inte ens får se dem.

 

Det är så att säga lite mer filter här, än vad det har varit i korridorerna på M/S Viking Cinderella, eller i entrén till Gekås.

 

 
På torsdag börjar TV3 visa sitcomen ”The Grinder”, med Rob Lowe.
Kolla in den, den är en liten pärla.

 

 

Skräck
Kul om hemlighetsmakeriet kring skräckfenomenet ”The walking dead” i (tyvärr för korta) ”Bornebusch i tevefabriken” (SVT1).

 

Humor
Den som inte tittar på snillrika relationshumorn ”Catastrophe” (SVT1) missar något essentiellt.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB