Dags att åka hem!

av Wellness redaktion

Det är faktiskt med en liten klump i magen som jag skriver det här – nu går strax bussen till flygplatsen!

Det här var min första träningsvecka med Wellness och det har slagit alla mina förväntningar och förhoppningar. Jag har haft turen att få lära känna ett gäng underbara människor och jag har nog aldrig tränat så mycket som jag har gjort under den här veckan.

Passen har varit varierande och föreläsningarna har inspirerat mig.
Jag kommer att leva länge på den här upplevelsen.

Stort tack till alla som gjorde den här resan möjlig!

Foto: Margareta Bloom Sandebäck

 

Den stora finalen!

av Wellness redaktion

Vilket perfekt slut på veckan – alla ledare fick gå upp på scenen och leda en låt var. Resultatet: dans, styrketräning, löpning och yoga i ett! Något som aldrig har testats förut.

Timmen svischade förbi, vilket slutade med ett gäng svettiga och belåtna resenärer. Tåls verkligen att göras om! Stort tack till David ”DFlex” Seisay, Annika Sjöö, Tobias Karlsson, Mia Törnblom och Kayode ”Kayo” Shekoni!

Foto: Margareta Bloom Sandebäck

Gästbloggare: ”168 timmars förändringar”

av Wellness redaktion

Jag tycker att det är dags för en resenär att få gästblogga – läs Ellies berättelse!

7 dagar, 168 timmar. Hur många förändringar kan man göra inom det tiden?
Fler än du tror!

Under dessa timmar har jag utsatt mig för både fysiska och psykiska prövningar. Innan flygstart hade jag bestämt mig för två utmaningar jag skulle ta mig igenom under träningsveckan i Turkiet:

1. Den fysiska utmaningen: Genomföra minimum ett crossfit-pass

2. Min mentala prövning: Gå på ett danspass (gah!)

Till vardags är jag en mycket fysiskt aktiv person och dessutom stortrivs jag i sociala sammanhang och är en av de personer som ”vågar ta plats”. Ändå var dessa två mål av storlek XL då jag betraktar mig som en relativt svag person muskulärt och det här med koordinationsförmåga har jag bara läst om. Förutom detta verkar jag ha en inbyggd spärr som innebär att jag hatar att vara i vägen för andra, allra helst på ett träningspass. Så förutom ovannämnda utmaningar skulle jag även konfronteras med detta.

Nu blev inte utfallet som förväntat; jag både utförde utmaningarna och tyckte om dem! Crossfit i olika konstellationer var hårt, tufft och kul och den enda person du möjligtvis är i vägen för är dig själv. Det blev totalt sex pass av denna härliga träningsform! Dansen gick förvånansvärt smidigt. Jag vill inte påstå att allt satt som en smäck, men jag försökte anamma vad Tobias Karlsson så klokt sagt; Hellre 100% fel än 50% rätt. Totalt blev det tre danspass för min del.

Mellan crossfit och dans löptes det även en mil i bergsterräng, pass som weightlates och bikini fit avverkades på löpande band, hela tiden med ett leende! Men nu innebär ju det här med wellness inte bara fysisk aktivitet och återhämtning. Vår mentala inställning påverkar vårt psykiska well being mer än vi tror. Dessvärre är vi människor dåliga på att träna våra egna inställningar och betraktelseperspektiv. Framförallt är vi kassa på att ge oss själva credit! Bristen på detta bidrar faktiskt till att vi får ett destruktivt synsätt på oss själva. Dessutom är det mänskligt att glömma, i synnerhet när det gäller att påminna oss själva om hur bra vi faktiskt är. Som tur var hade vi med oss Mia Törnblom på denna resa som påminde oss om detta faktum samt gav oss perspektiv på hur vi betraktar oss själva.

Det här sammanfattar hur jag upplever en riktig wellness-resa; fysisk utmattning och mental påfyllnad!

Slutligen vill jag framhäva något som David ”D-flex” Seisay uttryckte. Nämligen att det är viktigt att vi älskar oss själva och den kropp vi har just i dag, samtidigt som vi strävar efter den personen vi vill utvecklas till och den kropp vi vill skapa. Lyckas vi förmedla denna inställning till oss själva tror jag vi alla får mer wellness i vår vardag! Kom ihåg att för att utvecklas, både fysiskt och psykiskt, måste du våga utmana dig själv ibland!

Tack för en underbar vecka fylld av upplevelser och insikter!! :)

Kram Ellie, resenär och gästbloggare

Foto: Margareta Bloom Sandebäck

Uppe bland molnen

av Wellness redaktion

Dagen startade med en busstur upp i bergen. Väl uppe bland topparna
knöt vi på oss springskorna och gav oss iväg på ett bergspass. Vissa sprang
och andra gick. Tillsammans besegrade vi backe efter backe, vilket gjorde
att vi efter den tuffa utmaningen kände att vi svävade på moln. En extremt
bra insats av alla i hettan i dag!

margaretabsandeback140312_MBS5575 margaretabsandeback140312_MBS5610 margaretabsandeback140312_MBS5738

Foto: Margareta Bloom Sandebäck

Viktklass!

av Wellness redaktion

DFlex kör verkligen järnet med oss den här veckan som sagt. På hans pass bikini fit jobbar vi mycket med vikter. Vikterna gör att vi även får med oss armarna och låter de jobba när vi gör benövningar, som till exempel benböj. Övningarna blir också mer stabila när man håller i vikter. Men tro mig, ibland räcker det med att jobba med sin egen kroppsvikt. Och det går lika bra med vattenflaskor också i stället för vikter. Ja, fyllda vattenflaskor då förstås och inte tomma…

margaretabsandeback140311_MBS4189
Foto: Margareta Bloom Sandebäck

 

Behålla sanden mellan tårna

av Wellness redaktion

Finns det något bättre än att få gå på en strand barfota en varm dag? Tveksamt!
Få bort sanden mellan tårna vill vi då inte göra, snarare behålla den. Sorry Ledin!

Om man dessutom kan kombinera den känslan man får genom att gå i varm sand med träning så måste man ju få ett vinnande koncept. Eller hur?! Så i dag när solen stekte på körde vi afrodans nere på stranden. Vågorna bidrog till ett lugnande ljud och det enda vi såg borta i horisonten var havet som övergick till himmel. Magiskt!

margaretabsandeback140311_MBS4595

Foto: Margareta Bloom Sandebäck

Det var en gång

av Wellness redaktion

Har du svårt att memorera saker? Lugn, Tobias Karlsson har lösningen.

Genom att förvandla alla danssteg till en saga blir allt mycket enklare att komma ihåg. I går körde vi hjärngympa på hög nivå när vi skulle göra danssteg till en berättelse om ett ungt par som skulle bli bortgifta. Och en väldigt arg och bestämd surgubbe till pappa… det du!

Men efter att vi hade fått berättelsen berättad för oss ett ex antal gånger så satt stegen som en smäck.

Här tittar vi oss i spegeln…

 leker mussla…

… och festar loss! Wellness expert på inre hälsa, Mia Törnblom visar hur.

Tada, piece of cake!

Foto: Margareta Bloom Sandebäck

 

Och andas…

av Wellness redaktion

Något som man lätt kan glömma bort när man tränar är att andas. Speciellt om man tar i ända från tårna och kämpar. Detta är väldigt vanligt när man till exempel gör en armhävning, då kan det kännas som att man nästan håller anda. 

Under den här veckan i Turkiet är det stort fokus på andningen. Genom bara att andas på rätt sätt så kommer din träning att gå så mycket lättare. Vi lovar! Så tänk på det nästa gång du tycker att det känns för jobbigt eller om du står inför en utmaning. Det kanske låter självklart, men det är faktiskt lätt hänt att man glömmer bort andningen.

Andas djupt och in genom näsan och sedan ut genom munnen!

Foto: Margareta Bloom Sandebäck

 

Sida 1 av 49


  • Tjänstgörande redaktör: Martin Schori
  • Chefredaktör, ansvarig utgivare och vd: Jan Helin
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Sajtchef: Lena Widman
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB