Startsida / Inlägg

Rätt energi när du tränar!

av Julia Fors

I samband med att bodylicios snart släpps har jag fått många intervjufrågor på just kost och träning. Jag tycker att det är så coolt hur mycket man kan uppnå genom att göra smarta justeringar i sin kost och i Bodylicious har jag inkluderat ett helt uppslag med vilken typ av mat som maxar både din prestation, fettförbränning, muskeluppbyggnad och återhämtning extra bra. Men jag tänkte redan nu svara på några korta frågor om detta;

Finns det något man kan äta eller dricka direkt före träning för att få energi?

Studier visar att du faktiskt ökar både din fettförbränning, muskeluppbyggnad och återhämtning genom att äta både innan och efter träning. Så om du inte nyligen har ätit ett av dina huvudmål eller mellanmål så kan det vara smart att lägga till ett träningsboostmål. Då får du också mer energi till själva passet och kan ge ditt allra bästa under träningen. Innan passet behöver du något som innehåller både proteiner och kolhydrater men mindre fett. Fett tar nämligen längre tid att bryta ner och när du tränar vill du undvika att minska blodflödet till dina muskler. Banan med keso, fullkornsbröd med ägg, kalkon och tomat eller räkor och ägg är några av mina favoriter innan träning.

Vad är bäst att äta och dricka direkt efter träning för återhämtning?

Eftersom träning i viss mån är nedbrytande för kroppen så är det bra att få i sig något proteinrikt vilket bygger upp och reparerar kroppen. En omelett, en proteinsmoothie eller lättkesella med bär är bra återhämtningsmål. Passa också på att äta något senast 45 minuter efter ett träningspass, då är kroppens muskler som tvättsvampar som suger i sig all återuppbyggande näring extra bra. Har du tex har lång resväg hem från gymet, köp med en proteinshake eller ta med dig något litet i bilen som du kan ta precis efter passet. Jag märkte faktiskt skillnad på mina träningsresultat när jag började bli mer noga med att äta precis i anslutning till passen, särskilt efter pass som fokuserar mer på styrka.

 

 

 

Kategorier kost | Kommentarer

Kommentarer

  • Tjänstgörande redaktör: Simon Bustamante
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB