Startsida / Inlägg

7 sätt att hitta träningsmotivation.

av Zandra Lundberg

Träning är bra för kroppen. Det är bara så. Ändå ligger man där i soffan och dumstirrar på mobilen i hopp om att motivationen bara ska trilla över den. Jag har ett gäng knep som jag brukar använda som oftast funkar. Funkar de inte så brukar jag bara behöva inse att det verkligen inte var en träningsdag.

1. Gå och klä på dig träningskläderna. Det är absolut inte jobbigt. Men har du väl träningskläderna på dig känns det jättejättedumt att kasta dig tillbaka ner i soffan igen. Tänk att kläderna är din superhjältedräkt. Bara du får på dig kan du bevisa för dig själv att du kan långt mycket mer än vad du trodde att du kunde.

2. Fixa ihop en bra playlist. Ös in med alla låtar du någonsin kan minnas att du tyckt om. Har jag en sprojlansny playlist kan jag liksom inte låta bli att snöra på mig skorna och springa en sväng.

3. Gör bara så mycket du orkar. Har du en tröttdag och det känns som att ett tjockt svart täcke rasat ner över huvudet på dig så ge träningen åtminstone 10 minuter. Det är typ ingenting. Känns det fortfarande lika jävligt efter 10 minuter så är det ju bara att lägga av, känns det lite bättre kan du kanske fortsätta 10 till. Jag har träningsappen tabata (som är gratis) och brukar göra åtminstone två tabator om jag känner att jag absolut inte orkar med någonting annat den dagen.

4. Tänk på träningen kvällen innan. När jag styrketränade mycket så brukade jag spela upp mina pass i huvudet. Jag bestämde vilka övningar jag skulle göra och planerade hur mycket vikt jag skulle lägga på.

5. Hitta det du gillar. På riktigt. Tycker du inte att det är kul att gå till gymmet och slita i vikter så ska du inte göra det. Det finns ungefär en miljon andra sätt att träna på. Gå med i ett innebandylag eller börja dansa zumba istället. Hittar du det som verkligen passar sig kommer du automatiskt känna dig motiverad. På mig brukar det pirra i magen av glädje och förväntan när jag ska på ett yogapass.

6. Under en period när jag gick mycket morgonpromenader brukade jag sova i träningskläderna. Inte allt förstås, men jag brukade i alla fall ha sport-bh och linne på mig. Sedan placerade jag resten av kläderna precis vid sängkanten för att göra det så enkelt som möjligt att komma iväg.

7. Om du verkligen inte orkar träna, tänk i alla fall på att träna. När du ligger där i soffan, fantisera om hur det känns när du springer snabbt, hur fri du känner dig, hur du blir varm i hela kroppen, hur frisk luften du drar ner i dina lungor känns. Tänk på din kropp. Först och främst: den är skapad så att du kan röra på dig. Bara det är ju hela jävla fantastiskt. Kroppen orkar så jävla mycket. Oftast är det hjärnan som fått för sig det ena och det andra om vad vi inte kan eller vågar. Du kan!

tumblr_msrc4ciaVN1r2m306o1_1280
Kategorier Självhjälp | Kommentarer

Kommentarer

Follow on Bloglovin
  • Tjänstgörande redaktör: Victor Lindbom
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Sofia Olsson Olsén
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Håkan Andreasson
  • Sajtchef: Andreas Aspegren
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: http://support.aftonbladet.se/
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB