”Unga bloggare tar modemakten”
avE24 skriver om modebloggarnas växande betydelse för modebranschen. Särskilt intressant är intervjuerna med representanter från de stora modekedjorna, som vittnar om att bloggvärlden faktiskt kan påverka försäljningen.
– Vi har väldigt, väldigt mycket trafik från bloggarna och den ökar hela tiden. Plötsligt säljs något oväntat mycket, då märker vi att någon har skrivit om det, säger Jarno Vanhatapio, vd för nätshoppen Nelly som säljer tjejkläder och omsätter cirka 27 miljoner kronor i år.
För Jarno Vanhatapio är ett positivt omdöme på en blogg bästa reklam. Omvandlingstrafiken, den del som verkligen handlar, är avsevärt högre än vid annonsering på till exempel Aftonbladet.se, konstaterar han.
– Vi har lagt mycket fokus på bloggarna senaste året. Vi sponsrar bloggträffar i Stockholm, och ger grejer till goodiebags.
(Via Beta Alfa 2.0)