Bloggvärldsbloggen

med Sofia "Mymlan" Mirjamsdotter

Startsida / Inlägg

Kommentar till Steve Rubels uttalande om att bloggvärlden kan ha nått sin slutliga storlek

av Bloggvärldsbloggen

BetaAlfa kommenterar idag Steve Rubels uttalande om att bloggvärlden eventuellt  (”may”) nått sin slutliga storlek. Som grund för sitt kontroversiella uttalande hänvisar Rubel till Bloggers och TypePads (två av världens största bloggverktyg) besöksstatistik:

”If you take a look at the chart … you’ll note that TypePad’s traffic has flattened. Blogger’s continues to grow but not as quickly as it once did. Meanwhile Wikipedia and YouTube traffic continues to skyrocket.”

Att basera en teori om att bloggvärldens expansion avstannat på att Bloggers och TypePads besöksstatistik inte ökar lika mycket som för ett år sen och att de har mindre trafik än YouTube och Wikipedia känns ovanligt ”ovetenskapligt” för att komma från en vanligtvis genomtänkt person som Rubel.

Att Bloggers och TypePads besöksantal inte ökar lika mycket som tidigare måste nämligen betraktas som väntat, med tanke på att en person som börjar blogga idag har fler alternativa bloggverktyg än Blogger och TypePad att välja på, vilket såklart påverkar statistiken för bloggverktygsjättarna.

Dessutom är Rubel lite väl snäv i sin definition av en blogg. Om har gör anspråk på att analysera bloggvärldens expansion, bör han i alla fall nämna att han hans defintion av en blogg är personlig och ovanligt snäv eftersom bloggvärlden enligt hans definition endast utgörs av de (ofta) textbaserade bloggar som Technorati indexerar och alltså inte inkluderar t ex YouTubes alla videobloggar, så kallade vloggar (vlogs), vilka annars hade varit naturliga att inkludera i en analys av bloggvärldens utveckling och expansion.

Vill man mäta huruvida bloggvärlden fortsätter att expandera är det därför knappast Bloggers statistik man ska analysera, utan alla bloggverktygs. Inklusive YouTubes. För nog måste YouTube kunna betraktas som ett bloggverktyg, såväl som många andra av de tusentals typer av webbtjänster som tillåter användaren att publicera sig regelbundet på olika sätt.

Tills någon sådan mer komplex analys görs rekommenderar jag Rubel att studera Technoratis graf över antal skrivna blogginlägg per dag närmare. Nog pekar den uppåt, trots Bloggers och TypePads avplanande besöksstatistik:


(De vassa topparna är spambloggsattacker och kan bortses ifrån)

Dessutom: Hur är det egentligen ställt med Bloggers statistik – som Rubel lägger så stor vikt vid? Jag vet inte alls om jag håller med om att ökningen minskar.

Så vad kan Rubel tänkas ha för motiv till att göra det här uttalandet?

Eftersom Rubel tillåter sig att presentera teorier baserade på känsla snarare än fakta tänker jag göra samma sak: Jag tror att hans företag Edelmans smärtsamma bloggfiaskon under hösten ligger bakom blogginlägget.

Efter att ha hånats och dragits i smutsen för sina försök att lura bloggvärlden med mejlkampanjer och fejkade reklambloggar, känns det inte helt förvånande att Edelman nu försöker göra en uppdelning mellan ”bloggvärlden” (ett infekterat ord på Edelmans Chicagokontor, kan man gissa) å ena sidan, och ”populära sajter med användargenererat innehåll” (exempelvis YouTube ) å andra sidan.

Genom att lansera en sån uppdelning tillsammans med ett uttalande om att bloggvärlden är den mindre expansiva av de två, kommer det att bli lättare för dem att få sina kunder att vända blicken från de misslyckade bloggfiaskona (”Det gör inte så mycket att ni och vi är hatade i bloggvärlden, för den har ändå nått sin peak”) och istället få sina kunder att satsa på YouTube-kampanjer och andra för Edelman luktrativa uppdrag.

  • Tjänstgörande redaktörer: Frida Westergård, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB