Exemplen på orättvisa betyg blir bara fler och fler
avLäser hos Mamman på Hemma hos mamman, pappan och alla ungarna om läraren som bara satte G trots ett extremt välarbetad uppgift som var bättre än den som den äldre sonen lämnat in ett par år tidigare – och fått MVG+ på!
Exemplen på orättvis betygsättning blir allt fler efter de tre tjejerna i Gävles avslöjande om hur samma uppsats fått helt olika betyg av olika lärare.
Själv har jag ett omvänt exempel, och det är ju egentligen lika illa det. Jag fick 5:a i historia utan att egentligen kunna särskilt mycket, och jag misstänker att det berodde på att jag var bra i svenska där vi hade samma lärare.
På morgonmötet här på redaktionen väcktes frågan om lärarna inte borde få uppsatserna anonymt, så att undermedveten favorisering kan undvikas. Exakt hur det skulle gå till vet jag inte, men det är en intressant tanke.
Några andra bloggare om betygsorättvisorna:
Sofia Åkerman skriver om skillnaden i svårighetsgrad för att få höga betyg i olika skolor och på olika linjer. Hennes slutsats:
Kattis – den förvirrade berättar om orättvisor i bedömningar där det skiljer sig åt så mycket som mellan IG och VG:
Jag fick visst stöd från rektorn och klassföreståndaren men mitt IG blev ändå kvar eftersom den envise läraren vägrade ändra sitt beslut…”
Mallan är själv gymnasielärare, och är inte förvånad:
Uppdatering: Passar på att önska god helg, för nu blir det några dagars bloggpaus för min del, och en tur till London. Ha det gott!