Bloggvärldsbloggen

med Sofia "Mymlan" Mirjamsdotter

Startsida / Inlägg

Blogvertiser och trovärdighet

av Bloggvärldsbloggen

Urban Lindstedt skriver om Blogvertiser, ett företag som erbjuder annonsörer att köpa inlägg hos bloggare, det vill säga betalar bloggare för att skriva om vissa produkter.
Bloggarna är värda olika mycket, till exempel kostar det 100 kronor att få ett blogginlägg hos Beautifulones, medan Stationsvakt kostar 1000 kronor.
”Betalda bloggare stinker”, skriver Urban.

Trovärdigheten är självklart i fara om man skriver på uppdrag av en annonsör utan att redovisa detta. Johnny på Stationsvakt funderar över detta i en kommentar till Urbans inlägg.

Jag, precis som du, funderade på det där med trovärdighet – och kom fram till att jag egentlig4en inte har någon. Om inte annat har jag inte gjort mig känd som en trovärdighetsbloggare.

Fast jag undrade om man fick skriva att bloggposterna ifråga var sponsrrade. Orkade dock inte ta reda på om det var fallet. Skulle aldrig reklama för något som jag inte gillade – det, om inte annat, är väl min lilla trovärdighet.

Fast när du skriver: “men frågan är om man vill medverka i denna smutsiga affärsmodell” blir jag tveksam. Jag vill ju egentligen inte smutsa ner mig.

Jag tycker detta är problematiskt även om man redovisar att inlägget är sponsrat. Just därför att man säljer sitt ord genom att ta ett kommersiellt uppdrag. Visst är det lovvärt att man får betalt även om man skriver ner produkten totalt, men faktum kvarstår att bloggaren troligtvis inte skulle ha skrivit alls om han eller hon inte fått betalt.

Föregångaren till den här tjänsten är som Mikael på Emerge påpekar amerikanska PayPerPost som fått mycket kritik men också nått stor framgång.

Frågan är om denna problematik ens existerar för en genomsnittlig bloggare. Jag är förstås färgad av min journalistroll och det absoluta förbudet mot allt vad textreklam heter. Oavsett tycker jag det är en fråga för alla att fundera över. Vem styr över vad du skriver om, och vad gör det med din trovärdighet?

Att bloggare ska kunna tjäna pengar på sitt skrivande är förstås något positivt. Jag hoppas vi får se många spännande annonslösningar framöver. Men jag hoppas också att de håller sig borta från själva blogginnehållet.

  • Tjänstgörande redaktör: Ellinor Brenning & Erik Melin
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Lena Mellin
  • Redaktionschef: Karin Schmidt Hellsing, Michael Poromaa, Lotta Folcker
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB