Bloggens makt
avAtt alltfler vanliga människor kan uttrycka sig via bloggar är inget nytt – men att det har en enorm effekt börjar allt fler och fler inse. Inte minst de traditionella medierna. Ett bra exempel är den stora ”Röd T-shirt” kampanjen för att stödja munkarna i Burma som i slutet av september uppmärksammades i svensk media.
Här på Aftonbladet gick vi ett steg längre. Vi delade ut 600 stycken
t-shirtar till folk ute på stan och gissa om folk ville ha dem! Alla verkade vara engagerade. Allt detta tack vare bloggare som skrev flitigt om t-shirt kampanjen i sina bloggar. Det var dagens snackis då.
Nu på tapeten är den kinesiska 26-åriga grönsaksförsäljaren,
Zhou Shuguang.
Tack vare internet kan Zhou skriva om det som de traditionella medierna i Kina inte skriver om på grund av den hårda censuren i landet.
I mars skrev han om de drabbade människor som hamnade i konflikt med myndigheterna när de vägrade lämna sina rivningshotade hus. På så sätt fick världens medier upp ögonen för fallet.
/Arna