Bloggvärldsbloggen

med Sofia "Mymlan" Mirjamsdotter

Startsida / Inlägg

Bloggens makt

av Bloggvärldsbloggen

Att alltfler vanliga människor kan uttrycka sig via bloggar är inget nytt – men att det har en enorm effekt börjar allt fler och fler inse. Inte minst de traditionella medierna. Ett bra exempel är den stora ”Röd T-shirt” kampanjen för att stödja munkarna i Burma som i slutet av september uppmärksammades i svensk media.
Här på Aftonbladet gick vi ett steg längre. Vi delade ut 600 stycken
 t-shirtar till folk ute på stan och gissa om folk ville ha dem! Alla verkade vara engagerade. Allt detta tack vare bloggare som skrev flitigt om t-shirt kampanjen i sina bloggar. Det var dagens snackis då.

Nu på tapeten är den kinesiska 26-åriga grönsaksförsäljaren,
Zhou Shuguang.
Tack vare internet kan Zhou skriva om det som de traditionella medierna i Kina inte skriver om på grund av den hårda censuren i landet.
I mars skrev han om de drabbade människor som hamnade i konflikt med myndigheterna när de vägrade lämna sina rivningshotade hus. På så sätt fick världens medier upp ögonen för fallet.

/Arna

  • Tjänstgörande redaktör: Jenny Åsell, Mikael Hedmark
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB