Undersökning om bloggare
avPR-byrån Mahir har gjort en undersökning i bloggvärlden. Undersökningen har legat på ett brett utval av bloggar och fick 740 respondenter. Bland frågorna var hur ofta man läser bloggar, vad man tror om framtiden och bloggreklam och trovärdighet.
Här är några korta slutsatser:
- Det viktigaste när man väljer att läsa en blogg är intresseområdet, innehållet/ämnet och språket.
- Dåligt språbruk är det som irriterar mest. Lägg ned mer tid på språket och damma av grammatikböckerna om du ska blogga framgångsrikt.
- 50% av respondenterna tycker att bloggen förlorar i trovärdighet om de bloggar om produkter för ett företags räkning. 6% tycker att det ökar bloggens trovärdighet.
Och nästa bloggstjärna blir…
- 34 % tror att modebloggarna kommer att öka mest under 2008.
- 24 % tror att skvaller blir nästa heta bloggkategori.
- 23 % tror på vardagsbetraktelser.
- Läsarna tror i regel mest på ”sin” bloggkategori.
Läs hela undersökning här i PDF-format. SvD har skrivit intressant om bloggar och marknadsföring med Mahirs undersökning som grund.