Kändisbebisblogg
avBloggen celebrity-babies.com håller koll på Hollywoodstjärnornas bebisar.
Bloggen celebrity-babies.com håller koll på Hollywoodstjärnornas bebisar.
Som vissa av er har noterat står statistiksiffrorna stilla på Bloggportalen. Vi håller på att undersöker varför, så problemet kommer förhoppningsvis vara löst inom kort!
De dagliga iakktagelserna i Bildts blogg ”Valkommentar 2006” är både personliga och intelligenta. Men nog tror jag att den före detta statsministern (rent valstrategiskt) skulle tjänat på att välja ett domännamn som inte påminner oss så mycket om hur subjektiv han är. (URL:n lyder ”dagsattbyta.blogspot.com/”.)
Många har under de senaste dagarna fått spam i sina kommentarerna, och det är såklart beklagligt. Vi håller nu på att undersöker hur detta har kunnat ske – för att försöka förhindra att det ska hända igen.
Nu har jag fått två kommentarer från folk som misstänker att lonelygirl (nedan) är fejk. Om så skulle vara fallet blir jag orolig för min äkthets-radar, för jag var – och är! – övertygad till 100% om att detta är hennes egna tankar och inte några skrivna repliker. Finns ett otal signaler tycker jag som tyder på att detta inte är ett påhittat skolarbete, som hävdas i kommentarerna. Eller vad säger ni?
Efter bara 22 videoblogginlägg har en 15-årig amerikansk tjej som kallar sig lonelygirl15 fått hundratusentals besökare som nu följer hennes funderingar kring den svårtolkade killen Daniel, som hon tycks förälskad i.
Vid ett tillfälle – som känns som en poetisk pastisch på Madonnas och Warren Beattys meningsutbyte om Madonns behov av dokumentation i ”In bed with Madonna” – kommer Daniel på besök hos lonelygirl för att tala ut, då han plötsligt märker att kameran är på, och ber henne stänga av den, och får svaret:
”The whole world has seen everything already”.
Man behöver inte tillbringa särskilt mycket tid bland alla videobloggar på YouTube för att inse att dagens tonåringar står inför helt andra utmaningar än vi gjorde i samma ålder.
Wayne Hurlbert på WebProNews har skrivit en tänkvärd krönika om ett fenomen han kallar Blog Out (fritt översatt: utbloggad).
Jag tror många som bloggat några månader kan känna igen sig i hans iakttagelser:
Often, bloggers become disillusioned with blogging when it doesn’t meet their lofty expectations. Many people start a blog with dreams of thousands of daily visitors, all forming wonderful relationships, and happily linking to your blog by the hundreds of invound links. When this happy result fails to materialize instantly, discouragement replaces optimism. The blog soon joins the millions of other abandoned blogs that also began with such high hopes. Keep your goals realistic and achievable, and blog out will be less likely to rear its ugly head.
Han avslutar dock med några uppmuntrande råd:
Keep your expectations at a reasonable level, record any good posting ideas that occur to you during the day, and give your visitor stats a rest. By following these basics, your blog will continue to be a source of fun and enjoyment. Let the blog provide the desired results in its own time. You will be pleasantly surprised.
Idag publicerade mediabloggen Media Culpa resultatet av sin årliga undersökning om den svenska bloggvärlden. 700 bloggare svarade på frågorna och en sammanfattning finns att hitta här.
Bland annat konstateras att den typiska svenska bloggaren är:
Hela rapporten finns som pdf-fil [426 Kb] här.
På bloggen fosfor.se finns en länk till den globalt uppmärksammade sändningen av rapport där en porrfilm visas i bakgrunden.