Jag har sett att en del bloggare klistrar in länkar direkt i inlägget, och jag har sett att inte alla vet hur man länkar så att länken öppnas i ett nytt fönster. Därför två korta tips:
För att länka text:
1. Markera ordet/orden du vill länka
2. Klicka på symbolensom är placerad ovanför textredigeringsfältet
3. Skriv in länken i textfältet ”URL:”. Se nedan:
För att länken ska öppnas i nytt fönster:
4. Efter du skrivit in länken klickar du på fliken ”Target” och väljer ”New Window (_blank)”. Se nedan:
Lycka till!
Fler frågor om bloggverktyget? Klicka på ”Hjälp” eller maila blogg@aftonbladet.se
Helge Fossmo bloggar (eller mer korrekt: publicerar texter regelbundet på en bloggliknande sajt) – (in)direkt från Kumlacellen.
Via Flashback, som skriver:
De designalternativ som de svenska bloggtjänsterna erbjudit sina bloggare har (som bekant) fram till ganska nyligen varit minst sagt simpla. Men nu börjar det hända saker. Egendesignade skins, företagsbloggar och andra uppstickare har fått (en del) bloggverktygsskapare (Aftonbladet.se t ex) att inse att en blogg inte nödvändigtvis behöver se ut som en notepad-knackad webbsida från 1995. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Det ska onekligen bli intressant att se hur Sveriges bloggtjänster ser ut om några år.
Några av mina personliga designfavoriter är (på rak arm) Bodil Malmstens Finistère, Beta Alfa 2.0 och The Nation. Vilka är era?
Intressant artikel i Boston Globe om hur mycket bloggare plagierar från varandra.
Steve Pavlina drar in 200 dollar om dagen genom annonser på sin blogg. I torsdags berättade han i ett längre inlägg om hur han gick tillväga för att höja annonsintänkterna från 4 dollar/dag till 200.
Visste ni att Laleh bloggar? Det visste inte jag.
Bara dagar efter Beta Alfa 2.0:s avslöjande (se nedan) om bannerpriser på webbtidningar börjar bloggare be potentiella annonsörer att höra av sig för bannerannonsering.
Vidareläsning: ”Riktade annonser – inte helt oproblematiskt” på Suburbia.
I det tankeväckande inlägget ”Bloggar borde ta betalt” på Internetbranschbloggen Beta Alfa 2.0 har upphovsmannen/kvinnan undersökt vad ett antal nischade webbtidningar har för bannerpriser.
Resultatet är fascinerande – inte minst för de bloggare som har 1000 unika besökare (eller fler) i veckan.
Hojfeber:
Antal unika webbläsare: 970 st.
Pris för en banner: 844 SEK/vecka.
CIO Sweden:
Antal unika webbläsare: 858 st.
Pris för en banner: 12000 SEK/vecka.
Vågar man gissa att de flesta populära bloggare kommer att ha banners inom nåt år? Eller är de så rädda att framstå som giriga att de avstår? Återstår att se om allt har ett pris.
Intressant kommentar av ”Nettiz” nedan (ang uppgiften att 14% av världens vuxna befolkning använder Internet):
”de är mycket om man tänker så här:
Föreställ Dig att man krymper världens population till en liten by med exakt 100 innevånare, med alla existerande mänskliga egenskaper i proportion, skulle det se ut ungefär så här. Det skulle finnas:
57 asiater, 21 européer, 14 amerikaner (Nord och Syd), 8 afrikaner
52 är kvinnor, 48 är män
70 är icke vita, 30 är vita
70 är icke-kristna, 30 är kristna
89 är heterosexuella, 11 är homosexuella
6 personer äger 59% av hela världens välstånd, 80 bor i undermåliga bostäder
70 är analfabeter,
50 lider av undernäring
1 är nära döden, 1 ska snart födas
1 äger en dator”