…och ni gillar ju ”skvaller”!
avFår en del mail angående tidigare inlägg om Sportbladets rykte, jämfört med snacket runt Sportmagasinet.
Det gnälls – och Sportbadet anklagas för att vara en svallerblaska.
Det ni kallar ”skvaller”, alltså texter om bland annat idrottsmännens liv utanför arenorna, är material de allra flesta läsare vill ha – och eftersom det säljer och Aftonbladet inte lever på presstöd, så är det en del av mixen.
När jag var dagchef på Sportbladet levererades, precis som i dag, regelbundna siffror på vad som klickades bäst på sportbladet.se. Gissa vad som lockade flest läsare?
Jag minns en en kväll när vi i papperstdningen på en resultatsida kastade in en cool bild på dåvarande världsettan i tennis, Venus Williams – klädd i bikini. Hon hade varit med i Sports Illustrated och bilden skulle lätta upp en tråkig sida och samtidigt visa en annan del av varumärket Williams.
Bikinibilden slank förstås in på nätet. En normal nyhetstext klickades av kanske 20.000 unika besökare, men en lättklädd Williams klickades mer än tio gånger så mycket; över 250.000 klick.
Så gnäll inte på allt ”skvaller” och det ni inte tycker hör hemma på sportsidorna. För din granne och många på bussen eller i din bilkö på morgonen vill gärna ha – just det.
Det viktigaste i produktionen av en bra tidning, i alla former, är mixen.