Startsida / Inlägg

Indians gör som Yogurt

av Matchbloggen

Frölunda-Linköping: Merchandising, merchandising. Where the real money from the movie is made.

Två raka förluster. Två raka bortamatcher. Det har börjat rätt uselt för favoriterna Frölunda Indians, men när det i dag är dags att möta toppkonkurrenten Linköping är det äntligen dags att inta Scandinavium och spela inför hemmapubliken och är det något lag som ska ha fördel av det så är det ju Frölunda.

Publiken kommer alltid i stora skaror till den göteborgska hockeyborgen, men det räcker inte med stora publiksiffror. Åtminstone inte om man ska klara av utmaningen från NHL och KHL. För det är precis vad Frölunda Indians vill.
– På sikt uppskattar jag att vi minst måste fördubbla vår omsättning för att kunna hänga med i hockeyvärlden, säger klubbens informationsansvarige Peter Gyllander till GP.

Det ska bland annat ske genom det som på internationellt affärsspråk kallas för merchandising. Alltså souvenirförsäljning. Som Mel Brooks rollfigur Yogurt förklarar i filmen Spaceballs, förklarar Peter Gyllander att det här finns stora pengar att göra.
– Vi gör en stor satsning på privatmarknad i år och förra året anställde vi en privatmarknadschef just för det ändamålet, säger han till GP.

Merchandising i all ära. Det publiken i Scandinavium längtar efter nu är en seger. Får Matchbloggen föreslå att man går ut till matchen med inställningen att starta i ”ludicrous speed.”

(Daniel Sjöberg)

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB