Startsida / Inlägg

Därför bytte Zlatan favoritlag – från Real till Barça.

av Mattias Larsson

Så var sommarens segaste övergång äntligen klar och det fina med det är att vi kan börja analysera. Ägna oss åt eftertänksamhet.

I går satt en leende Zlatan Ibrahimovic under Nou Camps läktare och förklarade att han för några månader sagt till Interboss Moratti att Barça var den enda klubben han kunde tänka sig att flytta till.

Ni, som liksom jag, följt Ibrahimovics karriär från inhoppet i Halmstad hösten 99 när MFF åkte ur allsvenskan kanske höjde ett ögonbryn.

För då (99) – och ganska ofta – förklarade Zlatan att Real Madrid var hans favoritlag i världen (sedan kom Inter till, och båda kan ha haft lite med Ronaldo den äldre att göra).

Tio år senare skriver Zlatan på för Real Madrids ärkerival FC Barcelona och ni kansker undrar: Vad fan hände egentligen?

Jo. Skor.

Mats Weman skrev under Zlatans tid i Ajax ett förträffligt reportage (ni kan läsa det HÄR) om hur Nike gjorde entré i Ibrahimovics värld. I dag – dagen efter att Ibra presenterats som Barçaspelare – har företaget köpt reklam över ett helt uppslag i båda de svenska kvällstidningarna. På ett tomt Nou Camp med gulfärgade stolar står det skrivet över läktaren ”IBARCADABRA” och i ena hörnet finns en Nikelogga. Kul ordvits. Och ett anmärkningsvärt tecken på vart en del av toppfotbollen är på väg.

Zlatan Ibrahimovic har varit en av Nikes största reklampelare sedan han kom till Juventus, som så klart sponsras av Nike (Ajax sponsrades av Adidas men redan då lirade Zlatan i Nikedojor läs Wemans rep).

När Ibrahimovic lämnade Juve gjorde han det för Inter som sponsras av –  *trumvirvel* – Nike.

Så vem sponsrar Zlatans ungdoms favoritlag, Real Madrid? Ja, just det.

Adidas.

Och vem sponsrar den snart 28-årige Ibrahimovics favoritlag. Nä hä? Är det sant?

Nike?

Tre Nikeklubbar i rad för företagets dragplåster inom världens största sport? Visst är slumpen ibland nästan osannolik?

Så var kommer vi att hamna med det här?

Till och med i allsvenskan talas det redan i dag om en framtid där klubbarna inte ”äger” spelarna utan att de istället hyrs under tidsbegränsade perioder av investmentbolag, så varför skulle då inte sko- och tröjtillverkare ”äga” de spelare de redan har mångmiljonkontrakt med? Enligt brittisk press ska Cristiano Ronaldo i sitt avtal med Nike haft en klausul som gav honom rätten att fritt välja klubb den dag han lämnade Nike-sponsrade United. Han flyttade till Real Madrid och mycket talar för att det i framtiden blir svårt att förhandla in sådana klausuler.

Nike och Zlatan Ibrahimovic har i dag ett samarbetsavtal som sträcker sig till 2014. Lika länge som Ibras nu signerade kontrakt med Barça.

Slumpen, mina vänner?

Eller ännu ett steg mot den sönderkommersialiserade toppfotbollen?

Vad tror ni?

/Mattias

  • Tjänstgörande sportredaktör: Fredrik Pettersson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB