En ny åskådarverklighet i Malmö
avDet är inte bara upplevelsen av att se fotboll på Swedbank Stadion som är nytt vad det gäller åskådarna i Malmö.
Intäktsmöjligheterna är – som det flesta av er vet – minst lika anmärkningsvärda.
Inför säsongen siktade Malmö FF på ett publiksnitt på 18 000 åskådare, något man med all sannolikhet inte kommer att uppnå. Jag skriver om det HÄR och Malmös sympatiske kommunikationschef Per Welinder tog sig lång tid att försöka förklara prisdifferentiering och logers inverkan på de totala matchintäkterna.
Ytterst intressant är bland annat att matchen mot Örebro som spelades en måndag hade 2 000 åskådare färre än Djurgårdsmatchen som spelade en söndag – men ändå generarade större intäkter. Vilket beror på att företagspubliken inte alls sluter upp på samma sätt på en match under helgen jämfört med en under arbetsveckan.
I dagens tidning säger rubriken att Malmö råkat ut för ett publikras vilket inte direkt överensstämmer med sanningen då MFF:s publiksnitt är mer än 4 000 högre hittillls i år jämfört med i fjol. Däremot missar man sitt publikmål och går miste om några miljoner jämfört med kalkylen om 18 000 åskådare i snitt.
Så personligen tyckte jag att artikeln innehöll två intressanta slutsatser.
1. Malmö når inte målet om 18 000 åskådare i snitt – vilket innebär uteblivna intäkter.
2. Vilken veckodag Malmö spelar är uppenbarligen – och till viss del – viktigare än hur många personer som ser matchen vad det gäller de total intäkterna.
—
Matchen i kväll då?
Halmstad trivs bra mot Malmö, pendlar mellan berg och djuphavsgravar och vad som helst kan hända.
12 500 biljetter var sålda måndag morgon. Återstår att se om snittet höjs eller sänks…
/Mattias