Vägen mot toppen

följ racinglöftet Marcus Ericsson

Startsida / Inlägg

Tillbaka i Europa!

av Marcus Eriksson

Nu är jag tillbaka i Europa igen efter en bra (nästan perfekt!) racehelg på Suzuka. Efter ett hyfsat kval gjorde jag 2 fantastiska race, som skulle varit 2 vinster om inte växellådan lagt ner i slutet av race 1… Men racing är en material sport och ibland går saker sönder, dock väldigt olyckligt att det ska hända när man gjort ett av karriärens bästa race och bara ska köra bilen i mål. Men söndagens race blev i alla fall perfekt, och nu är jag även i ledningen i mästerskapet för första gången i år. Så nu är det bara att hålla i det!

Kom hem till Sverige och Kumla i måndags men redan idag drar jag vidare till Österrike. Ska ner dit och träna i 5 dagar hos min tränare, är lite halv nervös eftersom jag inte varit där på ett halvår… Men det ska väl gå bra!

japan 6.JPG

På väg ut på kvalet i Suzuka!

Nu ska jag packa ihop väskorna och sedan hoppa på tåget till Arlanda.

Om ni är intresserade så finns det en ny intervju med mig som spelades in efter race 2.

http://www.j-formula3.com/mov/09rd9-10/0910c.html

Hade bra!

/Marcus

————————————————————————————

Svar till Mathew: TOMs bilen jämfört med RR bilen är kanske aningen bättre. Dock är RR bilen väldigt underskattad i England efter deras dåliga fjolår. Jag tror även att våran Toyota motor är starkare än Mercedes än så länge, men jag vet att dom kommer satsa stenhårt för att slå oss i Macau. Och ja, i Japan kör vi på Hankook och i England har dom Avon.

Svar till Thomas L: Det är ingen restriktion i antalet motorer eller växellådor. Dom håller vanligtvis väldigt länge, och går oftast inte bättre för att den är ny. Antal däck är dock begränsat till ett visst antal (tror 30 set däck på en säsong i Japan). Dallara chassiet är rättså dominant för tillfället i F3 världen. Är väl bara Mygale som egentligen utmanar lite. Mygalen går oftast rätt bra i halt underlag eller när det är dåligt grepp på banan. Annars är nog Dallaran bättre. Anledningen till att vi kör med F308 är väl egentligen bara att det nya chassiet från dallara kom förra året, och tills i år så är det bara lite nya uppdateringar som skiljer på aero dynamiken (som vi dock köper in). Så finns ingen anledning att byta ut våra chassin.

  • Tjänstgörande sportredaktör: Christoffer Glader
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB