Vägen mot toppen

följ racinglöftet Marcus Ericsson

Nytt inhopp i ”British F3 International”!

av Marcus Eriksson

Sitter i mitt familjehus i Kumla och packar ihop mina saker. Snart så drar jag vidare upp till Arlanda och sedan flyg till London, Heathrow. Kommer alltså hoppa in i säsongsfinalen av brittiska F3 mästerskapen som går på min favorit bana Brands Hatch GP! Än en gång kommer jag köra för Raikkonen Robertson Racing. Ser verkligen framemot möjligheten att än en gång få ”race-a” med dom!

Så jag har verkligen haft det fullt upp under min Europa vistelse. Österrike (fysträning), Monza och sedan hem några dagar och sen vidare till Brands Hatch.. Men fasen vad kul det är!!

Igår hade jag även ett sponsor race för mina lokala sponsorer på Örebro Motorstadion (Täby). Blev väldigt lyckat med bra väder och mycket trevligt folk på plats!

Vann gjorde Täby ”specialisten” Patrik Lahall! Grattis till han än en gång 🙂

Vill återigen även passa på och tacka alla som kom, och för det stöd jag får från alla som tror på mig! Och om det är någon i Örebro trakten som är sugen på att köra Gokart så kan jag starkt rekommendera Örebro Hyrkart www.orebrohyrkart.se !! Trevlig personal och rolig bana!

Nu är det Arlanda nästa.

Tja!

Tillbaka i Europa!

av Marcus Eriksson

Igår kom jag tillbaka till europa igen. Semester? Nej, kommer ha fullt upp. Redan idag flög jag från Stockholm till Österrike och Salzburg. Här ska jag vara och träna fysträning med min tränare tills på fredag. Då åker jag direkt ner till Italien och Monza för att se på F1. Efter det drar jag tillbaka till Sverige.

Annars så fokuserar jag nu stenhårt på att försöka ro hem mästerskapet i sista racehelgen. Tror jag har en rätt bra chans även om jag ”bara” är 2a i mästerskapet för tillfället. Jag är säker på att det kommer bli en rysare men jag har mästerskapet att vinna nu, Iguchi har det att förlora…

Nu ska jag hoppa in i duschen!

Hade bra!

/Marcus

För er som var duktiga och såg mitt stavfel i förra inlägget -> Den bjuder jag på ;). Får ta och plugga lite engelska glosor framöver…

It ain’t over until the fat lady signs…

av Marcus Eriksson

Helgens race pa Autopolis banan gick inte som jag tankt mig. Det gick tungt och jag var aldrig nojd med bilen pa hela helgen. Tidigare under sasongen tycker jag att jag alltid haft en bil som varit minst bra, men i helgen fick vi inte till det. Jag skriver vi eftersom jag ocksa har en stor del i hur bilen ska vara installd, inte bara teamet. Tyvarr sa hade min team kamrat Iguchi en toppen helg och tog over ledningen fran mig i masterskapet dessutom. 

Men an sa ar det inte over. Sista helgen i September kor vi sasongsavslutningen pa Sugo. Och dar ska jag se till att vara mer forberred an nagon annan!

Idag sa har jag ju aven fodelsedag (19 ar)!! Grattis till mig 😀 

Ar inne i Tokyo hos min kompis Loic Duval. Vi ska ut och kaka och fira mig lite senare ;). Darav sa har jag inte min svenska dator, sa det ar darfor det har inlagget ar utan dom 3 sista bokstaverna i alfabetet… Hoppas det gar att lasa anda!

Hade bra! 

/Marcus

 

Näst sista race helgen i Japanska F3!

av Marcus Eriksson

Nu är jag på plats i ”Kumamoto”? och Autopolis banan. Det ligger på en ö i södra Japan så vi fick flyga hit imorse. När vi kom hit möttes vi av klarblå himmel och strålande sol, vilket alltid är trevligt!

Ja nu börjar säsongen dra ihop sig här borta. Så nu gäller att lägga i nästa växel och sätta dom på plats inför avslutande racet på Sugo. Jag har ju en ledning på 5p till 2an Kunimoto och 10p ner till 3an Iguchi, så än är det jämt. Men känns ändå som att jag har ett mentalt övertag på dom båda efter att ha hämtat upp en massa poäng som tappades i början på säsongen. Dock så har ju såklart dom båda ordentligt med erfarenhet på både Autopolis samt Sugo banan, där jag aldrig kört eller testat förut. Men jag är mer än redo för utmaningen!

Imorgon kör vi som vanligt 2st test pass. Otroligt viktigt för min del att få köra så mycket varv som möjligt med andra ord!

För övrigt är det en rätt så märklig historia som den här banan har. Den byggdes i början på 90-talet för att bli Japans nya F1 bana. Så det snålades inte med faciliteter (Lyxhotell byggdes precis vid banan bl.a). Vad jag fick berättat för mig så kördes det dock bara ett fåtal race på den här banan innan den lades ner. Lyxhotellet revs och banan (som ligger uppe på ett berg!) låg öde i över 10 år innan den på nytt renoverades. Så nu sedan 5 (ungefär) år tillbaka kör man här igen. Måste säga att banan verkar riktigt rolig att köra i alla fall! Detta fick jag alltså berättat för mig så vet inte om alla årtal o.s.v är 100% riktiga, ni får gärna rätta mig om det står nåt som inte stämmer! 😛

Nu ska jag gå igenom förra årets filmer från F3 racen här. Allt för att kunna vara så bra förberedd för helgen som möjligt.

Håll tummarna så ska jag lova att köra så bra och snabbt som det går!

/Marcus

Mclaren on fire!

av Marcus Eriksson

Mclaren börjar verkligen få upp farten nu, imponerande och roligt att se att dom inte gett upp säsongen än. Kommer nog bli ett intressant race idag eftersom båda Mclaren bilarna var relativt lätta (inte lika mycket bensín) på kvalet, om man jämför med närmsta konkurrenterna.

Även kul att se att gamla TOM’s F3 föraren Adrian Sutil kör snabbt nere i Valencia. Hoppas han håller i det i racet och kanske får med sig nån eller några poäng!

För min egen del så kör jag stenhårt med fysträning för tillfället. Allt för att vara i så bra form som möjligt inför säsongsavslutningen och hösten. Nästa helg kör vi näst sista racehelgen i mästerskapet. Går på Autopolis banan som jag aldrig kört på, så det kommer bli en stor utmaning. Men jag är mer än redo för den 😉

Nu ska jag dra ner till en restaurang/bar och se F1!

Vi hörs

/Marcus

—————————————————————-

Kul att folk hemma i Sverige fortsätter att hålla tummarna för mig och tror på min förmåga! Känns bra att ha det med sig i ryggen! Angående tillgång att se mina race i Sverige så går det tyvärr inte. Men förhoppningsvis kommer ni få se mina race nästa säsong om jag kan fortsätta vinna race och ta mycket poäng här på slutet..

Sommar och sol i Japan

av Marcus Eriksson

Det är sommar på riktigt här i Japan nu, och det är på tiden. Japanerna säger att årets regnperiod har varit den längsta på mycket länge.. Man är ju inte förvånad eftersom dit jag kommer och ska köra brukar alltid regnet följa efter.. Men nu är det i alla fall varmt och soligt! Jag laddar just nu för fullt för racet på Autopolis som går av stapeln sista helgen i Augusti. Tränar hårt fysisk, mental samt körträning (ja det blir i trafiken men jag kör med marginaler..) haha. Har även hunnit med att åka ännu mera Wakeboard som är riktigt roligt måste jag säga!

Angående silly season, spekulationer om nästa år osv. Så ser allting väldigt bra ut för tillfället. Om jag kan fortsätta i den här stilen i dom avslutande racen så kommer det säkerligen bli något intressant och bra steg för mig till nästa säsong. Så för min del gäller det bara att fortsätta köra stenhårt här i Japan!

Glömde ju bort att skriva om jordbävningen som vi hade för en vecka sen.. Kan säga att det skakade ordentligt. Vaknade upp mitt i natten och förstod ingenting! Allt bara skakade och telefoner, vattenflaskor osv. flög i golvet. Direkt efteråt så ringde min ingenjör och frågade om allt gick bra, och det var nog först då jag fattade vad som hänt 😛

Här i Japan så är det små jordbävningar väldigt ofta som man knappt känner, men den som var förra veckan var den största på väldigt länge (min ingenjör sa att han bara varit med om 1 värre, och han är 45 år!)

Stay cool

/Marcus

Seger på Motegi!

av Marcus Eriksson

Det blev en lyckad race helg på Motegi där vi körde deltävling 11 och 12. Vann i dominant stil race 1 från pole position. I race 2 startade jag dock 5a efter ett mindre lyckat andra kval. Jag gjore en superstart och var uppe till tredje plats in i första sväng, där körde dock min team kamrat Iguchi in i mitt bak däck så jag ramlade ner till 5e platsen igen. Min bil fick även skador på höger bakdäck där Iguchis bil träffade. Så det blev ett lugnt race där jag bara kunde kontrollera min position och ta med mig poängen.

Överlag är jag nöjd med helgen eftersom jag för första gången i år leder mästerskapet på egen hand. Här är topp 5 med 2 racehelger och 4a race kvar:

Ericsson 84 p

Kunimoto 79 p

Iguchi 74 p

Cozzolino 52 p

Yasuda 36 p

Så nu gäller det bara att hålla nere högerfoten så hårt de går!

Om ni vill kolla på min segerintervju från race 1 så finns den på www.j-formula3.com

/Marcus

Wakeboard!

av Marcus Eriksson

I helgen var jag och tog det lugnt uppe i en sommarstuga vid sjön Saiko. Ligger ungefär 40 minuter med bil från min lägenhet i Gotemba. Var där med F Nippon förarna Loic Duval och Benoit Treluyer + deras flickvän respektive fru samt Benoits son Jules. Vi hade mycket trevligt! Vi var bland annat på en exklusiv ”mat fabrik” samt att vi åkte Wakeboard.

wb 10.JPG

Jag satsar för fullt ute på sjön!

Hälsningar från sommarheta (35 grader!) Japan!

/Marcus

Semestern över!

av Marcus Eriksson

Nu är jag i min lägenhet i Japan, Gotemba igen. Hade lite drygt 2 veckor hemma i Europa, där en av dom gick åt stenhård träning i Österrike. Den andra tog jag det dock lugnt och hade lite skön ledighet.

Nu är det dock full fokus för nästa helgs race på Motegi som gäller. Säsongen här i Japan börjar komma mot sitt slut (6 race uppdelat på 3 helger kvar) så nu gäller det att visa att man är bäst när det gäller. Känner mig otroligt laddad och redo för uppgiften!

Kan också meddela att alla mina väskor kom med till Japan den här gången! Har ju haft lite problem med det förut så att säga…

Har varit fullt upp i F1 världen på senaste tiden. Var otroligt kul att se att min vän och forna stallkamrat (Macau 2008) Jaime Alguersauri göra F1 debut i Ungern. Och han gjorde det ju på bästa tänkbara sätt med dom förutsättningar han hade (aldrig suttit i bilen innan). Detta är även bra för mig eftersom det visar att unga killar faktiskt kan klara av detta! Kommer även bli kul och intressant att se vad ”den bäste” Michael Schumacher kan åstadkomma i sin F1 comeback.

Nu är det sovdags!

Stay cool

/ Marcus

————————————————————————————-

Svar till Fredrik: Tyvärr så blev det inga mer inhopp för RR även om det fanns möjligheter rent kalender mässigt. Detta berodde på olika orsaker, en av dom var att jag verkligen ska försöka vinna mästerskapet här borta i Japan. Orsaken till att vi fick chansen till att köra med RR från första början var för att dom (efter ett katastrofalt fjolår) ville bevisa att dom hade en konkurenskraftig bil igen. Så eftersom dom endast lyckades med att skriva kontrakt med 2 st ”rookies” i brittiska F3 sammanhang ville dom ha en lite mer erfaren och snabb förare i bilen för att se om den var så bra som dom trodde. Därav kom jag in i bilden vilket förstås var smickrande, och det passade även bra eftersom vi inte hade så mycket race under den perioden. Resultatet sedan kunde inte blitvit bättre för någon inblandad och teamet var super nöjda.

———————————————————————————————

Vill också hedra min vän och racingkollega Henry Surtees som dog under F2 racet på Brands Hatch den 19 Juli. Vet inte riktigt vad man ska skriva mer än att Henry hade maximalt med otur. Mina tankar är med Henry Surtees familj.

Tillbaka i Europa!

av Marcus Eriksson

Nu är jag tillbaka i Europa igen efter en bra (nästan perfekt!) racehelg på Suzuka. Efter ett hyfsat kval gjorde jag 2 fantastiska race, som skulle varit 2 vinster om inte växellådan lagt ner i slutet av race 1… Men racing är en material sport och ibland går saker sönder, dock väldigt olyckligt att det ska hända när man gjort ett av karriärens bästa race och bara ska köra bilen i mål. Men söndagens race blev i alla fall perfekt, och nu är jag även i ledningen i mästerskapet för första gången i år. Så nu är det bara att hålla i det!

Kom hem till Sverige och Kumla i måndags men redan idag drar jag vidare till Österrike. Ska ner dit och träna i 5 dagar hos min tränare, är lite halv nervös eftersom jag inte varit där på ett halvår… Men det ska väl gå bra!

japan 6.JPG

På väg ut på kvalet i Suzuka!

Nu ska jag packa ihop väskorna och sedan hoppa på tåget till Arlanda.

Om ni är intresserade så finns det en ny intervju med mig som spelades in efter race 2.

http://www.j-formula3.com/mov/09rd9-10/0910c.html

Hade bra!

/Marcus

————————————————————————————

Svar till Mathew: TOMs bilen jämfört med RR bilen är kanske aningen bättre. Dock är RR bilen väldigt underskattad i England efter deras dåliga fjolår. Jag tror även att våran Toyota motor är starkare än Mercedes än så länge, men jag vet att dom kommer satsa stenhårt för att slå oss i Macau. Och ja, i Japan kör vi på Hankook och i England har dom Avon.

Svar till Thomas L: Det är ingen restriktion i antalet motorer eller växellådor. Dom håller vanligtvis väldigt länge, och går oftast inte bättre för att den är ny. Antal däck är dock begränsat till ett visst antal (tror 30 set däck på en säsong i Japan). Dallara chassiet är rättså dominant för tillfället i F3 världen. Är väl bara Mygale som egentligen utmanar lite. Mygalen går oftast rätt bra i halt underlag eller när det är dåligt grepp på banan. Annars är nog Dallaran bättre. Anledningen till att vi kör med F308 är väl egentligen bara att det nya chassiet från dallara kom förra året, och tills i år så är det bara lite nya uppdateringar som skiljer på aero dynamiken (som vi dock köper in). Så finns ingen anledning att byta ut våra chassin.

Sida 7 av 11
  • Tjänstgörande sportredaktör: Jesper Thedéen
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB