Startsida / Inlägg

”The Walking Dead: Our World” engagerar mer än ”Pokémon Go”

av Effie Karabuda
thewalkingdeadourworld
Rate

The Walking Dead: Our World

Från 16 år

Format: iOS, Android

Pris: Gratis (köp inuti app)

Utvecklare: Next Games

Utgivare: Next Games

”The Walking Dead: Our World” är långtifrån en ”Pokémon Go”-copycat. Pricksäker zombieslakt går inte ens att jämföra med att samla på trötta magikarps.

Bortsett från att ”The Walking Dead: Our World” orsakade enorm skada mellan mig och mina kollegor som länge verkade oreparerbar – så är augmented reality-spelet helt klart en värdefull upplevelse. Att skjuta ihjäl zombies, bocka av ”att göra”-listan och samarbeta för att överleva är betydligt mer tillfredsställande än plocka på sig magikarp efter magikarp i ”Pokémon Go”.

Det är främst sammanhållningen – eller kanske bristen på sammanhållning – som gör att tv-serien fungerar utomordentligt bra i mobilspelsformat. När jag började spela gick jag med i min kollega Angelicas klan, men dissade snabbt gruppen då min andra kollega och tillika granne Elisabeth hade ett mycket bättre erbjudande. Det jag inte visste då var att Angelica skulle ha svårt att förlåta mitt svek. Och att Elisabeth drog en Loki och lämnade mig ensam kvar i vår före detta tvåmannaklan – medan hon själv anslöt sig till Angelicas gäng. Under en plågsam halvtimme kunde vi knappt se varandra i ögonen.

Nu är vi tack och lov sams igen och kämpar alla tre mot apokalypsen tillsammans. Genom att klara av veckovisa utmaningar – alltifrån att utplåna infestationer till att döda med enbart granater – samlar vi på oss belöningar i gruppen. Samtidigt kan jag vandra runt ensam i Stockholms innerstad och headshotta levande döda med Michonne, bygga skyddsrum, rädda civila, hitta loot och levla upp. Men till skillnad från till exempel konkurrenten ”Jurassic World Alive” behöver jag egentligen inte gå ut och röra på mig särskilt mycket. Jag kan stanna på samma plats och ändå lita på att det poppar upp nya zombiehorder på kartan inom loppet av bara några timmar.

Kanske dras jag mer till ”The Walking Dead” än något annat AR-spel för att det finns en tydlig drivkraft. Mänsklighetens undergång står trots allt på spel. Att kämpa för min och alla andras överlevnad får mig att känna mig som en oövervinnerlig Rick Grimes. Dessutom är det svinkul att laborera med olika vapen och låta kulorna köttslamsa sönder de riktigt feta fienderna.

I bästa fall håller entusiasmen sig vid liv även efter några veckors spelande. För just nu känns “Our World” som den perfekta “Pokémon Go”-ersättaren.

walkingdead
  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB