Startsida / Inlägg

”Star Wars Jedi” är jättekul – men inte det jag väntat på

av Effie Karabuda
Foto: Electronic Arts
Rate

Star Wars Jedi: Fallen Order

Från 16 år

Format: Playstation 4, Xbox One, PC

Pris: Ca 599 kr

Utvecklare: Respawn Entertainment

Utgivare: Electronic Arts

Det senaste ”Star Wars”-spelet stoltserar hellre med en häftig bandesign än en smäktande story. Jag hade önskat mer, men jag köper det ändå. 

Jag går runt, runt i cirklar. Metroidvania känns som ett helveteskoncept. Särskilt efter ett par glas vin klockan 03. Jag lämnar över kontrollen till min vän men han är lika lost som jag och har svept minst lika många glas. Min andra soffkompis letar fram en walkthrough och högläser instruktionerna om och om igen. Ingen av oss fattar. 

Morgonen därpå är det snäppet lättare att tyda kartans alla olika våningar och snirkliga vägar. Jag lyckas till och med lösa ett pussel med något kraftfält och typ en eldboll utan att googla. Hurra! Jag har några hjärnceller kvar! 

”Star Wars Jedi: Fallen Order” utspelar sig efter episod 3 och Order 66. Det betyder att jediriddarna är i princip utdöda och Cal Kestis är en av få som kan göra coola tricks med hjälp av ”the force”. Cal ska – tillsammans med ett spretigt crew – försöka återuppbygga jediorden och bekämpa Imperiets onda planer. 

Foto: Electronic Arts

Jag har egentligen inga krav på att ett spel ska kännas realistiskt. Det är hittepå, och därför är det okej med saker som inte alltid går att förklara. Men det är något med ”Star Wars Jedi: Fallen Order” som känns mer som ett spel än ett levande ”Star Wars”-universum. Respawn Entertainment – skaparna bakom bland annat ”Apex Legends” – har tänkt lite för mycket på att placera ut hjälpsamma saker som väggar att springa på, slajdiga isbanor och taggiga växter som går att skjuta iväg.

De sex planeterna påminner om leksaksvärldar med olika hinder, skatter, redskap och ledtrådar. Det finns knappt spår av civilisationen, bara av Imperiets kvarter och mystiska ”Tomb Raider”-kvarlevor. Det gör i och för sig att jag är ständigt underhållen och på tårna, men det hindrar mig också från att djupdyka i sagan. Jag saknar tyvärr den där riktiga RPG-njutningen. 

Foto: Electronic Arts

Samtidigt gillar jag att miljön är linjär och begränsad, men ändå känns öppen och generös. Det är lätt att utforska sidospår med underjordiska gömmor och slåss mot äckliga grisråttor bara för att det är kul. 

Att svänga med ljussabeln är precis så mäktigt som jag hade hoppats på. Men det är också krävande – på ett bra sätt. Det är lika viktigt att parera och tajma blockeringarna som att få in dödsstötarna. Det är inte heller överdrivet komplicerade förmågor jag låser upp med tiden och jag kan strössla poängen lite hur som helst i skill-trädet. Det flyter på, helt enkelt.

Jag kommer inte direkt komma ihåg ”Star Wars Jedi: Fallen Order” för att det var en BAFTA-värdig succé. Men det var absolut en rolig, minnesvärd och rätt så slirig resa med mina bästa vänner.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB