Startsida / Inlägg

Svenska Rankone vill bygga ett vänligare spelcommunity

av Effie Karabuda
Foto: Rankone

Umeå-baserade Rankone vill hitta tillbaka till passionen för tv-spel. Det nya communityt ska samla spelares prestationer och minnen på en och samma plats.

För 1,5 år sedan sa Johan Tjäder, Josef Karlsson och Arvid Sandström upp sig från sina jobb för att satsa allt på ett gemensamt projekt. De ”ville inte sitta på ålderdomshemmet en dag och fundera på vad som kunde varit”.

Kompisarna från Umeå kickade igång Rankone med höga ambitioner. Det finns 2,5 miljarder spelare världen över, men ingen självklart digital mötesplats för alla. Målet var, och är fortfarande, att bygga världens främsta och största sociala plattform för gamers – där de själva får ta kontrollen över var de samlar alla sina minnen, troféer och favoritspel.

– Vi vill försöka hitta tillbaka till hjärtat inom spelandet genom att skapa en
central plats där allt fokuserar på vårt intresse för spel och låter dig spara de
upplevelser och relationer du samlar på dig genom livet i hela spelvärlden, säger Johan Tjäder.

Foto: Rankone

Idén väcktes ur en slags frustration. Kollegorna var trötta på att behöva leta reda på sina kontakter varje gång de köpte en ny konsol eller signade upp för en ny tjänst. De insåg att vänlistorna hade kapats av ett fåtal större spelföretag och var väldigt utspridda.

Förhoppningen är att nå ut till så många som möjligt, rättare sagt en miljon användare inom två år. I nuläget har folk från över 100 länder och i åldrarna 12-65 år skapat konton på Rankone. Man har också lyckats locka hundratals streamers.

– Det är en härlig känsla av att få jobba med något man genuint brinner för. Även om vi går runt på minimilöner och jobbar otroligt hårt för att försöka göra detta så bra som möjligt så är det ett steg ingen av oss ångrar och vi lär oss massor.

Redan från start ville trion vara lyhörd inför sina användare och all typ av feedback. De beskriver själva hur de upplever att klimatet online har blivit kallare och mindre inkluderande genom åren. Därför för de en dialog med forskare om utmaningen att hålla en vänlig ton i den här sortens sammanhang.

Tjäder menar att många som försöker ta sig in i gamingvärlden blir bortskrämda för att de inte har år av erfarenhet eller en väldigt stark självkänsla. Det har blivit alldeles för vanligt att såga istället för att stötta varandra.

Foto: Rankone

– Vi får se vart allt det här tar oss men varje dag jobbar vi för att skapa bästa möjliga
förutsättningar för att lyfta fram alla de fantastiska effekter som spel kan ha på
människor, dessa glöms tyvärr ofta bort i debatten.

Nästa mål blir att hitta investerare som kan få plattformen att växa ännu mer. Lanseringen har skett snabbt, bara en månad efter att arbetet drog igång. Nu väntar en mer organisk utvecklingsfas.

Nya features kommer att rullas ut i en slags växelverkan med användarna – som i sin tur ska vara med och bygga upp communityt från grunden.

– Den slutgiltiga drömmen är att morgondagens spelare ska ha största möjliga chans
att få uppleva samma saker som vi som spelat hela livet fått göra, och är anledningen
till att många av oss kommer göra det även resten av våra liv.

  • Tjänstgörande nöjesredaktör: Sandra Wejbro
  • Nöjeschef: Andreas Hansson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lena K Samuelsson
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB