Startsida / Inlägg

Hur mycket ska vi bilister betala egentligen?

av Jonas Bladh

Höj trängselskatten till 210 spänn!

Inför trängselskatt i Göteborg!

Behåll straffskatten på bilar – trots att förslaget som det skulle betala redan lagts ned.

Tongångarna i de politiska utsepelen den senaste tiden handlar myket om att bilister ska betala. Hur myckt som helst.

Senast i dag kom ett utspel från Regionplanekontoret i Stockholm som säger att man måste höja trängselskatten i huvudstaden till 210 kronor för att klara miljömålen i framtiden.

Här blir man rätt förvirrad. För ena dagen heter det att det handlar om att sänka trängseln i innerstaden, nästa är det plötsligt ett styrmedel för att begränsa utsläpp. Det här sättet att anpassa verkligheten efter vad man vill åstadkomma förvirrar, och är en farlig väg att gå.

För ett par dagar sedan röstade dessutom Göteborgs kommunfullmäktige igenom ett förslag om att införa trängselskatter i rikets andra stad. Hej och hå.

Härom dagen kom det fram att regeringens förslag att bilisterna ska betala trafikskador genom ett påslag om 700 kronor/bil och år på trafikförsäkringen inte kan genomföras. men påslaget infördes redan för två år sedan, och den straffskatten blir kvar. Trots att förslaget som den skulle finansiera alltså fallit.

Från finansdepartementet hette det att det var andra skattesänkningar som var mer prioriterade än att ta bort denna. Men snälla någon! Påslaget infördes ju för att bekosta trafikskadeoffer – och nu blir det inte så. Ge oss våra pengar tillbaka!

Om politiker och statliga/regionala/kommunala instanser ska genomföra straffskatter och avgifter måste man också vara tydlig med varför, inte vela mellan än den ena sanningen, än den andra.

Men grunden är väl att vi bilister är statens stora mjölkkossa. Vi gillar att köra bil, och de flesta av oss behöver dessutom bilen i vår vardag.

Av bilister kan man ta hur mycket pengar som helst. Forskare menar att bilismen står för mellan 20 och 30 procent av de totala koldioxidutsläppen, men det verkar som att de styrande eller de som vill styra efter valet) ändå anser att det är bilismen som ska står för hela utsläppsminskningen. Redan i dag är bilismen belagd med de högsta straffskatterna för utsläpp, medan snart sagt alla andra områden, som alltså står för 70-80 procent av utsläppen, kommer undan betydligt billigare.

Dessvärre lär det knappast bli bättre i framtiden, oavsett hur rena våra bilar blir.

Staten kommer fortsätta att mjölka sin kossa.

  • Tjänstgörande redaktör: Elliot Morseth Edvinsson
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB