Vintertest, dag 1
avDet är dags för Bilredaktionens årliga vintertest till Norråker i Jämtland, precis på gränsen till Lappland. Sex bilar (Audi A4, BMW X3, Mercedes E-klass, Saab 9-5, Subaru Outback och Volvo V60) har vi med oss, och vi är åtta som ska testa kärrorna efter konstens alla regler.
I morse (måndag) satte vi av, och om allt går som det ska landar vi hemmavid i Stockholm igen framåt senkvällen på torsdag. Resultatet av testet läser du i Aftonbladet Bil den 17:e februari.
Ungefär så här såg dag ett ut, en dag som mest bestod i att transportera oss de närmare sjuttio milen till Norråker.
Som ystra barn på julafton (jo, vi gillar verkligen vintertestande…). Robert visar Lasse hur man knyter en bra knut på halsduken när vi samlas på Statoil i Knivsta för att inleda testresan.
Första bilbytet sker vid Dragon Gate där den nybyggda motorvägen möter den gamla på väg mot Gävle. Redan här börjar snacket om bilarna. Hur är de i moddsträngarna? Var det inte någon som verkade ha taskig balans i framvagnen?
Dessvärre ser våra första 10-20 mil på E4 norrut mest ur så här. Efter vargavintern har det slagit om till plusgrader och vattensprutet kommer som ett brev på posten. Inte så kul…
Norr om Gävle spricker det upp, och nästa bilbyte gör vi i solsken. Och vissa av oss gör mer än så.
Efter en lunch på Big Boy i Sundsvall (som alltid med Sveriges, enligt Bilredaktionen, bästa hamburgare) tar vi oss ett par mil norrut, svänger av över Indalsälven och passerar Bergeforsen. I höjd med Lögdö Bruk hittar vi det vi söker; VINTER! Sjukt vackert.
Första stoppet på vinterväg blir vid Viksjö kyrka, och nu har också Johannes (som bor i Norråker men åkt för att möta oss) anslutit med Mercan. Nu är det nästan som att snacket börjar om. Det är slut på stänk och modd. Nu är det halt och vitt. Vintertestet har börjat på allvar.
Nu sänker sig mörkret över oss och ger ytterligare en dimension till testandet. Körningen blir plötsligt än mer utmanande, och det underkylda regnet hjälper inte direkt till att göra underlaget bättre. Icke desto mindre blir det mer intressant. Att testa bilarna i värsta tänkbara väglag är ju det ultimata testet.
Däremot kunde i alla fall undertecknad vara utan timmerbilarna som vi möter på Bävervägen på väg mot Hoting och Norråker. Nervpåfrestande är bara förnamnet.
Med fem mil kvar till vårt mål stannar vi i Hoting och tvättar bort skit och salt – bilarna ska ju vara snygga på bilderna. Regnet har upphört och det är stadiga 6-7 grader kallt. Robert och Lasse sliter medan vi andra försöker se upptagna ut.
Nu är det dags för några timmars sömn innan vi beger oss ut på isbanan för ny körning. Återkommer i morgon med ny rapport.
//Jonas