Skylt som väcker tankar

av Benjamin Ekroth
kulskylt.jpg

I Sverige avslår Trafikverket olämpliga registreringsskyltar på löpande band. Och man anstränger sig för att undvika olämpliga bokstavskombinationer på vanliga skyltar. Det samma gäller inte i Tyskland, eller? Hittade den här husbilen på E4 strax söder om Jönköping förra veckan.

S60 Polestar på bana

av Benjamin Ekroth

IMG_4368.jpegVi är inte först men vi har kört Polestars nya S60 mest. På kurviga landsvägar runt Göteborg, på racerbanan Göteborg City Arena och inne bland spårvagnarna i Göteborgs stad. Volvo S60 Polestar har 508 hästkrafter och fyrhjulsdrift och är en raket!

Lasse trivs bäst i öppna landskap

av Benjamin Ekroth
bild.jpg

När team Collin åkte ut med Volvo XC70 och nya Audi A6 Allroad fick plötsligt Lasse Allard, vår mästerfotograf, feeling. Han bestämde sig för att plåta från hjälpföraren Gunnars traktor. Lase har aldrig bangat för en bra bild. Inte den här gången heller. Men det ser inte ut som han lider däruppe på traktorn, den gode Lasse. Nä, tvärtom. Det lät på honom som att han haft en riktigt bra dag på jobbet. Ska han överge fotograflivet och söka jobb som dräng nu?

Porsche – polisens favorit

av Benjamin Ekroth
bild.JPG

På vägen ner till Skåne blev redaktören Niclas stoppad i Porschen. På vägen hem var det Roberts tur. Anledningen? Det saknades nummerskylt fram. Vi andra har börjat vänja oss nu. Så fort vi kör förbi en fartkontroll dras blåljuset igång, polisen svänger ut och jagar ikapp Porschen. Men Robert fann sig väl tillrätta och kunde motta två viten. Porsche måste nu åtgärda nummerskylten samt byta ut de blankslitna bakdäcken, annars blir det böter nästa gång. Nu har plötsligt folk på redaktionen blivit trötta på Porschen. Redigeraren Maya vill inte ha den över helgen. Redaktören Niclas bangar däremot inte. Det är ju trots allt en härlig bil. Men med en förhöjd risk att bli stoppad av polisen.

Bilredaktionens app-favorit

av Benjamin Ekroth
IMG_2760.JPG

Nu har HELA redaktionen skaffat gratis-appen Waze till våra smartphones. Och vi upphör inte att häpna över alla funktioner. Ibland sitter vi i grupp och jämför. Som ikväll. Poäng, funtioner, allt möjligt. Vi tycker det är jättekul. Och att Waze är en fantastisk sak. Helt gratis dessutom. Den varnar för poliser, olyckor, fartkameror, vägarbeten och allt möjligt. Hur smart som helst. Ju fler som använder den, desto bättre blir den. Skaffa du också. Waze.

Hur var det här då?

av Benjamin Ekroth
polis.jpg

Vår man Niclas blev ikappkörd av mc-polis och invinkad. För första gången i Niclas liv. Efter en månad på Bilredaktionen. På vägen ner till Österlen där bilredaktionen just nu testar fem sköna cabbar. Morgan, Mini, Porsche Boxster, Audi TT och Mazda Miata. Niclas körde vid stopptillfället Porschen. Iförd palestinasjal i en ny Porsche utan registreringsskylt. Niclas hade inte anat att det kunde vara en skum kombination och kunde därför inte förstå varför han blev stoppad och blev därför mäkta nervös.

– Vart är du på väg, frågade polisen.

– Är det inte kallt att köra så där, frågade han sen.

– Är det din bil, frågade han därefter.

– Ja, du har ingen registreringsskylt på bilen. Egentligen får du inte köra med det här. Och egentligen är det böter, tillade han.

Niclas kan i efterhand inte redogöra för hur polismannen faktiskt lät bli att bötfälla honom. Men när polismannen gått ett par varv runt bilen och konstaterat att den var svensk fick Niclas, extremt lättad, åka vidare.

Sommaren är kort

av Benjamin Ekroth
Miata snö.jpg

På tisdag ska vi testa cabbar. Riktigt sköna sommarbilar. Det bär av söderut för tre dagars njutning i fem öppna bilar. Johannes startar dock lite mer norrut än vi andra. Idag, den 5 maj, såg det inte supersomrigt ut när han vaknade. Han är glad att han cabbade upp inför natten. Han är mindre glad över sommardäcken som sitter på. Minst glad är han över den totala frånvaron av sommarkänslor. Som inte ens en cd-skiva med Tomas Ledin kan locka fram just idag i Norråker. Vi får se, vi hoppas på tjällossning och rattmuff av senast tisdag.

Bilredaktionen pysslar

av Benjamin Ekroth
pyssel.jpg

”Visa mig ditt pyssel och jag ska säga dig vem du är.” Något man kan applicera på vår redaktör Bosse.

– Kolla, ratten till en Citroën DS. Enekrad och allt!, utbrast Bosse. Och alla tittade upp. Mycket riktigt, Bosse hade under ett telefonsamtal böjt en påsklämma till en DS-ratt.

För dem som inte känner Bosse, så är han redaktionens frankofil nummer två. Han äger bara en Citroën. Robert Collin äger tre, tror vi. Men Bosse är på god väg. Idag tog han ännu ett steg.

Edit: Bosse är frankofil nummer tre. Johannes hörde av sig: Hans Berlingo och GS Special gör honom till nummer två.

Ben & Bentley

av Benjamin Ekroth
IMG_2471.JPG IMG_2482.JPG IMG_2489.JPG dubbel.jpg

Ja, nu undrar ju ni. Men Bentley bjöd in till Logroño i spanska vindistriktet Rioja. Anledningen var att Continental GT nu har downsizat för att passa en ”ungdomligare” publik. Så nu är det V8 istället för W12. Men för att visa att det inte var ett nerköp på något sätt släppte Bentley ut oss på Navarra-banan. Och visst. Det gick ju fort. Men det som är stora grejen med Continental GT V8 är att det är mer pang för pengarna – om Bentley fick för sig att göra en GTI skulle det vara den här. På stelt brittiskt Bentely-vis så klart.  V8 mullrar mer, har sportigare spoiler och – hör och häpna – röda logotyper i fälgarna. Jojo. Busigt värre. Men ja. De invigda kommer att märka skillnad. Och kunderna. V8-modellen är i snitt 10 procent billigare än W12-modellen. Så en Bentley för plånboken alltså? Nja, det handlar ju fortfarande om att hosta upp 1,5 miljoner.

Wash and goa gubbar

av Benjamin Ekroth
washandgo.jpg

Redaktionens båda göteborgare gör bilarna fina för dagens uppdrag: Nya Porsche 911 mot förra generationens 911. Ett test om de fina nyanserna här i livet. Ett i-lands-test. Men redaktionen tar det på stort allvar – trots Bosses uppenbart glada min när han vattnar Porschen inför testet på Björkvik ring i närheten av Katrineholm. Inte ens den gråaste av januaridagar förmår att göra Bosse besviken. Inte en sån här dag.

Testet läser du i nästa nummer. Ute den 20 februari.

Sida 1 av 12
  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Frida Westergård och Nils Höglander
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB