EU-mötet skapar trafikkaos – och frågor

av Jonas Bladh
eftermiddagskö.jpg

Så här såg det ut i södra länken, på väg hem från jobbet i går.

De senaste dagarna har inte varit roliga i Stockholmstrafiken. Ständiga jätteköer på tillfarterna till E4:an. Orsaken? EU-möten.

Den här veckan har en massa EU-folk flugit och farit till och från Sverige för att delta i diverse möten både i Stockholm City och Älvsjömässan. Och varje gång någon höjdare ska till eller från Arlanda stoppar polisen trafik som ska ut på E4:an för att skapa ett lågt trafikflöde på Europavägen.

Det innebär, för oss vanliga människor, att vi blir sittande i oändliga köer.

Dett innebär också att ett par frågor ringer i skallen:

* Varför kan inte politikerna och tjänstemännen åka lite samlade, typ buss?

* På EU-mötet diskuteras bland annat klimatet. Hur miljövänligt är det att låta tusentals bilar vänta i kö för att ett par bilar ska kunna åka i maxfart på, i det närmsta, tom motorväg?

Bara ett par frågor som poppade upp i huvudet medan kön inte rörde sig en centimeter på drottningholmsvägen. Och då har jag knappt tänkt på kostnaden för alla poliser som spenderar dagen sittandes vid påfarterna i väntan på nästa eskortkonvoj…

morgonkö.jpg

Det såg inte mycket bättre ut vid Tranebergsbron på väg till jobbet i morse...

It’s a dirty job, but someone’s gotta do it

av Jonas Bladh

Martin ligger hemma och är sjuk i dag, så jag och Dino var ”tvungna” att ta hand om ett par bilar i dag. Ett hårt jobb, men nån måste göra det. Så vi tog en sväng med Audi Q7 och Porsche Cayenne. Tungt, som sagt…

//Jonas

(PS: ber om ursäkt för bildkvalitén, kameramobil och garage här inte ihop, tyvärr.)

Ber om ursäkt för bildkvaliteten, kameramobil och garage här inte ihop... Audiq72.jpg

Snygga fälgar, fel bil.

av Martin Ström
ekerfalg_01ed.jpg

På en klassiker kan riktiga ekerfälgar vara hur snyggt som helst, även om de kräver ett herrejössestålamod för att hållas i gott skick.

Men på en modern Jaguar kan det se förfärligt ut.
Jag trodde först det var navkapslar men det visade sig vara riktiga ekerfälgar.

Den här S-Type jaggan fångades på bild på västkusten. Undrar hur mycket sådana hjul kostar förresten, någon som har en aning?

ekerfalg_02ed.jpg

Första varningsklockan

av Jonas Bladh
Snön faller – och Stockholm med den?

Gissa om man blev skraj i morse när säsongens första snöflingor började singla ned över drottningholmsvägen.

Ja, alltså inte skraj för flingorna i sig. Utan för den uppenbara risken för en sex timar lång hemfärd från jobbet, som det brukar bli när Stockholm totalt överraskas över att vintern faktiskt kommer varje år.

Men nu kan vi väl alla ta detta som ett larm från väckarklokan och sätta på vinterdäcken? Och naturligtvis väljer vi dubbat. För ni har väl läst vinterdäckstestet?

Toyobaru FT-86

av Benjamin Ekroth

Allt är inte elhybrider och Priusar hit och dit hos Toyota. Nu visar de upp FT-86. En konceptbil som inte lär förändras särskilt mycket när den kommer i produktion. Det är ett steg tillbaka till klassiska Celica och Supra. Bakhjulsdrift och boxermotor från Subaru gör att den fått smeknamnet Toyobaru. Säga vad man vill, men japanerna bryter sitt präktiga spår med hybrider och trist formgivna bilar i alla fall.

Bild 3.png

Se fler bilder här.

Collin pratar ut i Norge

av Benjamin Ekroth

Robert Collins vinterdäckstest ger eko ute i världen. Igår ringde en reporter vid namn Hanne Hattrem (Jo, hon heter så.) från dagstidningen VG för att prata dubbar med Robert. Här ser ni resultatet. Men först en liten språkskola. Piggdekk = dubbdäck. Piggfritt = dubbfritt. Snø = snö.

 

Bild 2.png

Tydlig navigtor

av Benjamin Ekroth
bild.jpg

Navigator i 3D gör det inte svårare att hitta till jobbet. Aftonbladet ligger vid Globen, så när den stora bollen dyker upp på skärmen klarnar allt. Ja, det är ju ingen nyhet i sig men det gör färden i BMW Z4 lite roligare när det inte är cabväder.

Porrig PR på Lamborghini?

av Benjamin Ekroth

Mejl från Martin Ström till redaktionen:

”Enligt tyska sajten auto reporter: Raffaello Porro neuer Leiter Kommunikation Automobili Lamborghini S.p.A

Jag konstaterar att detta innebär fler fräscha mässbrudar framöver…eh…”

 

Hårdtest på Kinnekulle

av Benjamin Ekroth

Igår körde Martin, Robert, Dino och Benjamin till Kinnekulle för en dags tufft test på bana. En väldigt trevlig dag på kontoret, även om man alltid ska avstå från att ta det där sista varvet… Du får se testet inom kort i Bil-bilagan. Men vi kan lova att Martin lyckades ta några riktigt bra bilder.

Här är en liten titt bakom kulisserna, när Martin riggar kameran och sedan en inblick i hur snabbt det går från noll till hundra i Audi TT-RS…

Top Gear sågar Saab 9-5

av Benjamin Ekroth

Clarkson och pojkarna.Clarkson och pojkarna.

Våra goda vänner på Top Gear besökte också Frankfurtsalongen. De plockade fram sin coolwall för att ranka bilnyheterna.

Ferrari 458 Italia fick bra betyg: ”Latest techno-fest from Maranello, developed by Das Stig. Best-looking Ferrari since, well, ever?”

Rolls-Royce Ghost fick också bra betyg: ”It’s a cheaper, smaller Rolls that isn’t small or cheap. But it is cool.”

Till och med fransmännen (som britterna av väldigt historiska skäl alltid sågar) fick bra betyg: Peugeot RCZ – a rival for the TT, and a Peugeot we’re actually excited about.”

Och så Saab då, som sågas med omdömet: ”New Saab 9-5 – as driven by your granddad.”

Då så, då vet vi vilka bilar som är coola och inte coola.

 

Sida 10 av 12
  • Tjänstgörande redaktör: Johan Edgar
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB