Iskallt uppdrag

av Benjamin Ekroth

Idag testade vi tre elbilar och en laddhybrid. Det var den svinkallaste dagen i mannaminne. I dubbel bemärkelse. Vi fotograferade i Hammarbybacken i Stockholm. Termometern visade inte många minusgrader, men snålblåsten gjorde kylan ordentligt jobbig. Dessutom hade vi, för att faktiskt kunna testa bilarna ordentligt, skruvat ner värmen. Elmotorer utvecklar ingen värme så vill man värma kupén får man använda kraft från batteriet. Men då får man också ordentligt kortad körsträcka. Vi ville inte bli stående någonstans, eftersom det dessutom inte går att bogsera elbilarna utan att tillkalla bärgare. Så vi frös utomhus och stunderna inne i bilarna blev alltså inte mycket varmare dom. Jisses.

bild-2.JPG

Robert satt förvisso inne i bilen, men med ny fleecetröja, dunväst och värmande jacka utanpå det.


bild-1.JPG

Fotografen Stefan var ändå den som led mest. Han fick ju verkligen aldrig gå in och värma sig. Och se på hans tunna skor…


bild-3.JPG

Han visade upp sina fingrar som började anta en läskig vit nyans.


bild-4.JPG

Laddhybriden Opel Ampera var ändå mest som en vanlig bil, beträffande värmen. Men en pistmaskin hade kanske varit bäst.


bild.JPG
Nä, Bosse och Martin fick gott stå ute och huttra lite till.

Ädel springare

av Benjamin Ekroth
-1.jpg -2.jpg

Vi såg ett främmande djur på stan. Utanför finhotellet Sheraton stod en Equus, märket som Hyundai driver likt Toyota som vill vara fina med Lexus. Equus betyder häst på latin. Så redaktör Bosse skaldade ”en hästspark i Mercedes skrev”. Ja, med ambassad-skyltar från en förmodat asiatisk ambassad stod den som en lyxkopia med glänsande kylarprydnad i januarisolen. Men man ska inte skåda given häst i mun. Hyundai kan ju vinna med hästlängder om vi någon gång får tillfälle att testa bilen. Men frågan är om eventuella köpare har alla kusar i stallet. Ett hovsamt förslag: vänta med privatimporten innan du sadlar om.

Bula som ger bula

av Benjamin Ekroth
bild.JPG

Se upp för vägbulor?! Vid vägen mot Gammelsta hittade Martin den här pjäsen som man definitivt gör bäst i att sakta in för.

Martin och Robert är i skrivande stund nånstans i Nyköping och kör snålkombis inför vårt stora kombitest där vi jämför sex stora kombibilar med snåla dieselmotorer.

Snygga och seriösa

av Benjamin Ekroth

När man är ute på jobb måste man också ta byline-bilder. Det vill säga bilder på oss i testlaget, så att vi kan presentera oss i tidningen bredvid våra jobb så att du som läsare ser vilka vi är. Därför försöker vi se så förtroendeingivande ut som vi bara kan, för vi vill ju att ni läsare ska lita på oss och det vi skriver. Men fotografen tar ibland bilder som vi inte alls vill ha i tidningen, bara för… att jävlas med oss.
killar2.jpg

Överst till vänster: Johannes, Robert och Dino. Undre raden: Benjamin, Martin och Bosse.

Kombikamp i Audiland

av Benjamin Ekroth

Efter äventyret på Nürburgring som du kan läsa om i Bil den 3 oktober så var det dags för ett mer jordnära arbete. Nya Audi A6 Avant måste ju testas. Trakterna runt Mariefred togs i anspråk för ett test mot V70 och BMW 520 för ett väldigt roligt kombitest. Robert, Martin, Bosse, Benjamin och vår fotograf Sara spenderade en heldag på små och stora vägar. Som vanligt är det starka åsikter. Och väldigt starka bilar. Audi A6 har mycket att leva upp till. V70 och BMW 520 vet vi redan vad de går för – och de är riktigt bra.

Men sen visade det sig att vi tydligen befann oss i Audi-land, eller vad ska man tro efter att ha sett den här vägskylten? Om det påverkade testlaget? Vem vet.

avant.JPG lucka.JPG

September bjuder på ovanligt bra väder, så en paus i sörmlandsidyllen gör gott.

Nürbussring

av Benjamin Ekroth

Johannes var nere på tider runt 10 minuter på sina första varv. Sen slog det oss att det finns folk som gör de tiderna runt ringen i en minibuss. Sabine Schmitz tog med sig våra vänner på Top Gear på en annorlunda åktur. Då kände vi oss inte så stora längre. Men det bjuder vi på, för att det är så fruktansvärt fränt att smiska en Ford Transit så hårt och man lider med de stackars motorcyklister som man ser bli omkörda i klippet. En sån skam…

Nürburgspotting

av Benjamin Ekroth

Också en pärla. I förberedelsernas namn måste banan beskådas på håll. Här står Martin, Robert, Bosse, Johannes och Dino och försöker förstå hur det hela ska gå till på bästa sätt. Notera att Martin har tagit sina bäst bilsportskor, dagen till ära. Robert attackerar med seglarskor…

IMG_1863.JPG

Kärlek

av Benjamin Ekroth

Många skyltar med sina känslor för Nürburgring helt öppet. Man kan kalla det en Pridefestival för Bilälskare, kanske. Nä, helt ärligt är det otroligt att komma till Nürburgring en helt vanlig dag och finna stället fullt av bilar och människor. Kön ringlade sig lång till banan långt innan bommarna fälldes upp. Dyra bilar, billiga bilar, halvdyra bilar – det spelar ingen roll – alla är där av samma anledning och alla är lika välkomna. Vi hade inte anat att det var ett sådant Mekka för bilfantaster, men nu förstår vi. Och många av oss har fått ringen i blodet. Johannes Collin började genast kolla på Blocket för att hitta en lämplig bil. För att han ska hit igen, det är det ingen tvekan om. Japp, det är utan tvekan så att ringen väcker känslor.

IMG_1880.JPG

Nürburgring – Dag 3

av Lukas Hansson

Efter gårdagens testvarv, mest för att känna på banan, är det dags för den riktigt krävande åk. Bilarna, Porsche Panamera, BMW 535i och Volvo S60 Polestar, ska visa vad de gårt för på den 20 830 meter långa tuffa banan (vi snackar så klart Nordslingan.) Köerna till banan ringlar långa när vi närmar oss startområdet.

nurburg20.jpg

Först ett snabbt möte för taktiken: vem kör vad, i vilken ordning och var står fotografen. Trötte Martin Ström (i röda shorts) piggnar snabbt till när han får veta att det är bara minuter till start.

nurburg21.jpg

Starområdet kokar av folk och bilar. Den ena miljonbilen efter den andra väntar på att få släppas ut på banan. I butikerna säljs Ringen-prylar till alla som vill ha ett minne från den klassiska banan.

nurburg22.jpg

Motorintresserade från flera länder kommer med sina bilar för att köra på banan. Britterna hör till den stora gruppen utländska gäster. Vad skulle du välja om du ville köra brittiskt på ringen, Aston Martin DBS eller Mini Cooper modell äldre?

nurburg23.jpg

Eller kanske en Ford GT?

nurburg24.jpg

Tyska bilar är i majoritet. Porsche går 13 på dussinet och vassa upplagor av BMW är vardagsmat i depån. 

nurburg25.jpg

Ford, Ford, Ford. Alla vill de köra runt ringen.

nurburg26.jpg

Nissar GTR har på kort tid blivit en favorit, efter supertider runt ringen. Inte konstigt att den också är assistansbil. Vi ser jättemånga Nissan GTR. Är det på grund av den där supertiden?

nurburg27.jpg

Mc-folk lockas också till Ringen – både för GT-banan och långa Nordslingan.

nurburg29.jpg

Vår fotograf Andreas Hillergren redo för uppdrag, trots getinginvasion. Men efter mycket väntan blev det superbilder. Bra jobbat Andreas!

Sida 2 av 12
  • Tjänstgörande redaktörer: Mikael Hedmark, Emma Lindström och Emelie Perdomo
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB