Vintertest, dag 3

av Benjamin Ekroth
IMG_3466.JPG

Vi har som regel, kör du av banan får du skotta fram bilen också. Hamnar man 14 meter utanför banan blir det en hel del skottande, så Bosse får jobba hårt med skyffeln. Men det ska sägas att Bosse körde riktigt bra, ända fram till det bittra slutet.

IMG_3491.JPG

Men inte ens med skyffel går det, så Johannes 15 år gamla Range Rover kommer till undsättning ännu en gång. 

IMG_3478.JPG

Men det var en perfekt dag för vintertest. 22 grader kallt och strålande solsken. Robert visar därför upp sina solbrillor som skyddar mot starkt solsken och en sälskinnsmössa som värmer gott. Mer behövs inte. Eller jo, en välutrustad Mercedes med massage i stolarna funkar ju också.

 

Vintertest, dag 2

av Benjamin Ekroth
bild-1.JPG

Dagen hade inte ens börjat innan första bilen satt i diket. Innan frukost hamnade Bosse i snödrivan med Saab 9-5 på den luriga lilla vägen upp till Roberts hus. Men med ett ryck fick Martin loss honom medelst BMW X3.

DSC02152.JPG

Dagen slutade betydligt roligare, med whisky hemma hos Robert. Under dagen hann vi träffa en flock renar, ett hundspann och väldigt mycket vinter. Bilarna har redan fått bekänna färg och testlaget har hittat sina favoriter efter många mils körning på små timmervägar runt Norråker. Saab 9-5, som började dagen i en snödriva, har  imponerat starkt under dagen. Fortsättning följer. I morgon blir det körning på plogad isbana.

Vintertest, dag 1

av Jonas Bladh

Det är dags för Bilredaktionens årliga vintertest till Norråker i Jämtland, precis på gränsen till Lappland. Sex bilar (Audi A4, BMW X3, Mercedes E-klass, Saab 9-5, Subaru Outback och Volvo V60) har vi med oss, och vi är åtta som  ska testa kärrorna efter konstens alla regler.

I morse (måndag) satte vi av, och om allt går som det ska landar vi hemmavid i Stockholm igen framåt senkvällen på torsdag. Resultatet av testet läser du i Aftonbladet Bil den 17:e februari.

Ungefär så här såg dag ett ut, en dag som mest bestod i att transportera oss de närmare sjuttio milen till Norråker.

blog1.jpg

Som ystra barn på julafton (jo, vi gillar verkligen vintertestande…). Robert visar Lasse hur man knyter en bra knut på halsduken när vi samlas på Statoil i Knivsta för att inleda testresan.

 

blog3.jpg

Första bilbytet sker vid Dragon Gate där den nybyggda motorvägen möter den gamla på väg mot Gävle. Redan här börjar snacket om bilarna. Hur är de i moddsträngarna? Var det inte någon som verkade ha taskig balans i framvagnen?

 

blogregn.jpg

Dessvärre ser våra första 10-20 mil på E4 norrut mest ur så här. Efter vargavintern har det slagit om till plusgrader och vattensprutet kommer som ett brev på posten. Inte så kul…

 

blogpink.jpg

Norr om Gävle spricker det upp, och nästa bilbyte gör vi i solsken. Och vissa av oss gör mer än så.

 

blog2.jpg

Efter en lunch på Big Boy i Sundsvall (som alltid med Sveriges, enligt Bilredaktionen, bästa hamburgare) tar vi oss ett par mil norrut, svänger av över Indalsälven och passerar Bergeforsen. I höjd med Lögdö Bruk hittar vi det vi söker; VINTER! Sjukt vackert.

 

blogkyrka.jpg

Första stoppet på vinterväg blir vid Viksjö kyrka, och nu har också Johannes (som bor i Norråker men åkt för att möta oss) anslutit med Mercan. Nu är det nästan som att snacket börjar om. Det är slut på stänk och modd. Nu är det halt och vitt. Vintertestet har börjat på allvar.

 

blogkvall.jpg

Nu sänker sig mörkret över oss och ger ytterligare en dimension till testandet. Körningen blir plötsligt än mer utmanande, och det underkylda regnet hjälper inte direkt till att göra underlaget bättre. Icke desto mindre blir det mer intressant. Att testa bilarna i värsta tänkbara väglag är ju det ultimata testet.

 

blogtimmerbil.jpg

Däremot kunde i alla fall undertecknad vara utan timmerbilarna som vi möter på Bävervägen på väg mot Hoting och Norråker. Nervpåfrestande är bara förnamnet.

 

blogtvätt.jpg

Med fem mil kvar till vårt mål stannar vi i Hoting och tvättar bort skit och salt – bilarna ska ju vara snygga på bilderna. Regnet har upphört och det är stadiga 6-7 grader kallt. Robert och Lasse sliter medan vi andra försöker se upptagna ut.

 

Nu är det dags för några timmars sömn innan vi beger oss ut på isbanan för ny körning. Återkommer i morgon med ny rapport.

//Jonas

Därför tar jag bilen

av Benjamin Ekroth
kollektiv.jpg

Ibland försöker man göra som verklighetens folk, som kristdemokraternas Göran Hägglund skulle uttrycka det. I mitt fall innebär det att åka kollektivtrafik. I Stockholm är vi fullständigt beroende av tunnelbanan. När jag för en gångs skull tänkte ta tunnelbanan till jobbet så fungerade den givetvis inte. Så alla passagerare fick ta sig till busshållplatsen och vänta på ersättningsbussar. För att ersätta ett enda tunnelbanetåg krävs 10-15 vanliga bussar. Så kön till busshållplatsen växte sig genast väldigt lång.

Så nu byter jag sida. Majoriteten av verklighetens folk i Sverige kör trots allt bil. Nu gör jag det också.

Hälsningar från Åland

av Benjamin Ekroth
bild.JPG

Bilredaktionen tog sex bilar till Åland och passade på att utöka testlaget med fem stycken kor. Benjamin gjorde allt för att locka in dem i BMW:n för ett nydanande baksätestest. Men gräset var grönare på andra sidan, så det blev inget med det. Men nya Saab 9-5, BMW:s 5-serie och Mercedes E-klass testades grundligt utan att några djur kom till skada. Läs allt i nästa nummer. Nu lämnar vi Åland för den här gången. Men återkommer snart. Gäddfisket lockar uppenbarligen väldigt många i redaktionen.

Ahh! Nu får vi köra bil igen – långsamt

av Jonas Bladh
IMG_0295.jpg

Sommaren är snart slut. Hur jag vet det? Stockholm är tilltäppt igen!

Jag har faktiskt inte något emot köer i största allmänhet. Jag gillar ju att sitta i bilen, lyssna på radio och må bra i min ensamhet på väg till eller från jobbet.

Visst, det är roligare att köra fort, men i brist på det så duger köerna också.

Eller vad säger ni?

//Jonas

Tvätta rätt

av Benjamin Ekroth
waschung.jpg

Passerade genom Berlin när jag provkörde nya Audi A8, som ni kommer att få läsa mer om senare, och stannade för att tvätta den stora svarta bilen. Funderade själv också på att ta en dusch, sen tänkte jag spola av en förbipasserande hund, sen blev jag sugen på att tvätta en massa elektrisk utrustning. Men sen såg jag skylten och hejdade mig. 

Bob Dylan som GPS-navigator

av Benjamin Ekroth

”Don’t think twice, bear right”

”How many roads must a man drive down, before you can say you have reached your destination?”

”Weather information: It’s a hard, it’s a hard, it’s a hard, it’s a hard, it’s a hard rain’s a-gonna fall.”

”The highway is for gamblers, and the toll ahead is seventy-five cents.”

”I took too much for granted, got my signals lost”

”The fiddler, he now steps to the road
He writes ev’rything’s been returned which was owed
On the back of the fish truck that loads
While my conscience explodes … in 500 feet, turn left.”

”Wow, Momma, can this really be a dead end?”

Socialdemokraterna väljer: koreanskt

av Jonas Bladh
Sossebil.jpg

Socialdemokraterna ratar svenskt och rattar koreanskt.

I vintras rådde krig mellan partierna om hur svensk bilindustri skulle räddas. Regeringen vägrade ge Saab och Volvo några pengar, medan oppositionen ville att staten skulle gå in som delägare i Saab.

Nu är det valrörelse, och härom dagen hamnade jag bredvid en av Socialdemokraternas valbilar. Rejält dekalerad med slogan om att de inte kan vänta (gjorde mig lite nervös i rondellen vid Brommaplan…) gled en Kia Ceed upp i filen till vänster.

Lite märklig kan man ju tycka det är att de som ville köpa Saab i vintras i sommar valt koreanska Kia.

Har du hittat någon av de andra partiernas bilar? Mejla oss (gärna med bild!) på bil@aftonbladet.se så håller vi tillsammans koll på vilka som väljer vad i valet!

//Jonas

Taklagsfest

av Benjamin Ekroth

Martin Ström och Dino Stén visar hur taket på Porsche Boxster Spyder plockas av. Det görs inte i en handvändning, så kolla väderprognosen innan du beger dig ut. Men med lite träning så går det nog att fälla taket relativt kvickt.

Sida 4 av 12
  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Frida Westergård och Nils Höglander
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB