20 år av oförfalskad glädje

av Benjamin Ekroth
bild.jpg

Mazda Miata fyller 20 och än verkar ingen ha fattat grejen. Enklast möjliga bil med 126 hästar och bakhjulsdrift. Svårare är det inte. Och under min testvecka möter jag andra Miata-ägare som hälsar glatt. Vilka andra bilägare gör det? Jag har testat Toyota Prius och Prius-ägare hälsar inte glatt på varandra. Varför inte? Är det inte roligt att rädda planeten och köra elhybrider? Tydligen inte. Men Miata-ägarna håller ihop. För de har kul. Det är roligt att köra en glad liten bil som inte låtsas annat än att vara en glad liten skit. Svårare behöver det inte vara. 

Det går bra nu

av Benjamin Ekroth
miata.jpg

Robert Collin är redaktionens cab-taliban. Man ska ALLTID köra med taket nere. Det är inte särskilt svårt att leva upp till just nu. Jag provkör Mazda Miata i jubileumsutförande. Den lilla rara bilen fyller ju 20 år i år. Och det är lika roligt hela tiden. Oavsett om det är vacker sommarkväll eller regnig eftermiddag. Taket nere. Och det är bara underbart. Det är nästan ännu roligare när det regnar faktiskt, eftersom man känner alla dofter ännu bättre då. Ja, ibland är mina arbetsdagar riktigt roliga. Nu vill jag verkligen ha en Miata. Och det finns ju fina begagnade exemplar för runt 60 000, så nu är det bara att bläddra på Blocket och sukta. Eller köpa den nya jubileumsbilen för 209 000. Ja, bara jag får uppleva världen från tidernas kanske charmigaste bil.

Nästa BIL-bilagan ute 1 juli

av Lukas Hansson

På grund av diverse omständigheter, inte minst det stora bröllopet, har vi blivit tvungna att flytta Bil-bilagan. Den kommer alltså inte ut i dag som tidigare sagts, utan om två veckor den 1:a juli. Hoppas ni har överseende med detta.

I stället kan vi då bjuda på ett späckat nummer, med första testerna av både nya Volvo S60 och Saab 9-5, liksom en rejäl cabspecial där vi har kört Audi R8 Spyder, Lexus IS 250, Mercedes E-klass, Volvo C70 och Porsche Boxster.

Om den sista pusselbiten faller på plats kommer vi också att kunna presentera en rejäl överraskning också, som vi förhoppningsvis kan presentera här i bloggen om ett par dagar.

Trevlig läsning!

 

 

 

Elbilarna är för dyra

av Jonas Bladh
miev.JPG

Minibilen Mitsubishi iMiev. Foto: AP

Elbolaget Fortum och Stockholms Stad basunerar ut att de undanröjer alla hinder för att huvudstaden ska bli en elbilsstad år 2030.

Det är många som snackar om elbilar i dessa dagar, och säkert kommer också elbilarna att dominera vår gatubild – men först om många, många år.

Jag tror inte att tillgången på laddstolpar kommer att vara styrande för om du och jag väljer en bil som surrar eller brummar i framtiden. Jag tror i stället att det är prislappar som kommer att styra våra köp.

Politiker vill ju gärna göra diesel och bensin dyrare för att få oss att välja andra drivmedel. Förut var det etanol som var grejen (tills dess att det visade sig att etanolen var mer skadlig än nyttig för planeten), nu är det el som alla tror på.

Jag tror också på el, men knappast som en storskalig lösning under min livstid. Varför? Det är alldeles för dyrt!

Vid den här tiden förra året var jag på Djurgården och testade Mitsubishis mickro-elbil iMiev. Den är så liten att jag satt ihopkrupen med ratten mellan knäna och kippade efter luft. Men den kommer att kosta någon stans mellan 250 000 och 300 000 kronor när den introduceras på den svenska marknaden i höst.

Det är lika mycket som en Volvo V70 Drive – som släpper ut under 120 g CO2/km.

När Robert Collin testkörde hybridmodellen av VW:s stora stadsjeep Touareg konstaterade han att den kostar 300 000 kronor mer än dieselvaranten, men var knappast snål.

Listan kan göras lång, men kontentan är densamma – det kommer dröja länge innan elbilar blir allemansbilar. Visst, ett gäng företag kommer att använda marknadsföringsbudgeten och köpa in en eller två elbilar för att det ser bra ut, och en och annan välbeställd kommer att göra detsamma av samma anledning. Men i det breda folklagren kommer elbilen att förbli på sin höjd en dröm.

Prislapparna är alldeles för stora för annat.

//Jonas

Bland bildäck och rockringar

av Jonas Bladh

Ibland är det svårt att vara biljournalist. Strax brevid vår redaktion huserar de glada tjejerna på Kropp & Hälsa och viktklubb.se, och i dagarna är det ett jäkla liv på dem. Här är det So*ia (hon vill vara anonym…) som tar en gympapaus i arbetet.

De har fått en motions-rockring. Ni kommer säkert ihåg rockringarna från skolgården i mellanstadiet. Nu är de tydligen tillbaka. Fast enorma, och tunga.

Och det ska tydligen chejpa upp magen på den som använder detta redskap (som av de, konstigt nog, glada omdömmena verkar göra rejält ont att använda).

Tacka vet jag bilåkande.

//Jonas

 

 God morgon

av Jonas Bladh
IMG_6807.jpg

 God morgon! Idag är det bankörning på schemat och jag ska försöka hålla er uppdaterade. Har just blivit upplockad av benjamin i en renault megane rs. Nu åker vi mot enköping där vi träffar resten av gänget.  

Cabtest – från ax till limpa, typ

av Jonas Bladh

Tillbaka på redaktionen efter tre dagar utan tak Stockholm–Malmö-Stockholm. Skåne mötte oss med kanonväder, knallgula rapsfält och härliga vägar att köra cab på.

Så här var det, från start till mål.

testet1.jpg

Vi, undertecknad, Benjamin, Dino (till höger) och Magnus (till vänster, redaktör för tv-bilagan som hängde med på det här testet) möttes upp i Botkyrka i måndags morse. Med oss hade vi tre av de fem bilarna i testet, Volvo C70 T5, Mercedes E-klass 350 och Lexus IS 250.

testet3.jpg

Redan i Södertälje kom första stoppet, eftersom vi inte kunde tanka i Botkyrka (den sjuke testchefen hade Shellkortet hemma i Norrtälje, så vi fick åka till nästa mack). Där la jag upp det första inlägget i Bloggen.

testet4.jpg

Sedan bar det av på E4:an söderut. Nu är det förvisso så att det inte är någon störtskön känsla att köra cab i motorvägsfart, men för den goda sakens skull bet vi ihop och lät luften virvla runt våra huvuden. Och hoppades att våra nackar inte skulle rosta ihop… Benjamin körde och jag satt bredvid och plåtade lite.

testet5.jpg

…men i Mörbytrakten gav vi upp. Benjamin fällde upp taket, jag köpte en jacka, vi svor lite över vädret och luften och avsaknaden av en vindavvisare i Lexusen. Sedan var det bara att svänga ut på vägen igen. Varmare och allt bättre till mods.

testet6.jpg

Bilden av svensk sommar. Så fort tjälen ger med sig kommer de, vägbyggena. E4 är inte skonad från omdirigeringar och grävmaskiner – tvärt om. Men vi kom så småning om förbi även dessa, och belönades med…

testet8.jpg

…vyn från Sveriges vackraste motorvägssträcka, den längst med vättern med utsikt mot Visingsö. Blir lika hänförd varje gång jag passerar denna ögonfägnad till bilutsikt.

testet9.jpg

Inte lika vacker, men bra ändå är Martin, vår femte förare som vi hämtade upp vid hans hus utanför Jönköping. Oh här sitter han på något riktigt snyggt – Audi R8 Spyder V10! Den och Porsche Boxster Spyder kompletterade vår bilpark, och med fullt gäng kunde vi sätta fart mot Skåne.

testet10.jpg

En bit före Örkeljunga var det dags att fylla upp bilarna, allihop på en tankning, så att säga. Och ja, det kostar en del med biltest.

testet11.jpg

Efter en sväng på mindre, trevligare vägar var vi nära vårt mål och logement, Malmö Camping (inget lyxliv i hotellsviter här inte, vi delade på en stuga för sex personer). Då upptäckte Martin att han ställt in navigatorn på fel camping. Det var fyra gånger så långt kvar, men vad fasen. En sväng till och sedan var vi framme. Trötta, vindrufsade men samtidigt impade över bilarna.

testet12.jpg

Dag två anslöt fotograf Andreas redan på campingen. Sedan bar det av till tvätten för att rensa bilarna från resdammet. Sjävklart slet Andreas fram kameran direkt.

testet13.jpg

Samtidigt gav Magnus Audin (som han förälskat sig i på ett sätt som får tankarna att flyga iväg till Glenn Close och Farlig Förbindelse, om ni kommer ihåg den kanin-kokar-rullen?). Men öm hand tvättade och torkade han sin nya ögonsten.

testet14.jpg

Gula rapsfält – ett måste som bakgrund för cabbar om våren! Och vårt gnäll om kyla dag ett fick oss att skämmas en smula när Andreas, placerad just så här, efter sju vändor från och åter längst åkrarna konstaterade att ”det blir lite kallt om fingrarna. Men så är han från Foppa-land också.

testet15.jpg

Lunch på Vellinge Gästis och Andreas var snabb på att visa upp vad kameran fångat under förmiddagen. Efter det var det nog med slätter, i stället drog vi mot Bokskogen och mer natur och grymt fina biler.

testet16.jpg

En sak om vackra skåne: vad är det med alla stopp-plikter? Har aldrig i hela mitt liv sett så många stop-skyltar som på vägarna i Skåne. var det mängdrabatt eller vad är det frågan om?

testet17.jpg

Efter att ha kört SKåne runt och plåtat i 13 timmar avslutade vi testet i den mest typiska miljön – med Öresund och bron som fond. Ett bra slut på en riktigt trevlig resa.

Hur bilarna var och vilken av dem som fick högst betyg läser du i nästa Bil-bilaga, som du köper med Aftonbladet 17–19 juni!

//Jonas

Vissa gnäller lite…

av Jonas Bladh

Vissa gnäller lite äver drag i cabbarna, men mär fotograf Andreas klättrade upp på  nackkuddarna för att få bra fartbilder tystnade vi. ”lite kallt om händerna” sa Andreas efter sjunde rundan. Vi andra jummade instämmande och tittade bort. Det är hårt virke i dem, plåtisarna…

IMG_0331.jpg
Sida 5 av 12
  • Tjänstgörande redaktörer: Fred Balke, Christoffer Glader och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB