Den har landat!

av Jonas Bladh
Ledsen för den dpliga bildkvaliteten, det blir bättre bilder senare i vår.

Var hos Mercedes i går och lämnade tillbaka superglidaren S400 Hybrid (provkörning i nästa nummer av Bil-bilagan 25 mars), när jag fick syn på årets i särklass hetaste nyhet:

Mercedes SLS. Måsvingen!

Nu har den landat i Sverige. Bara lite mer av snön hinner smälta är det dags för oss att ta ut den på en testtur. Gissa om man längar?

/Jonas

Snöröjning kontra bilröjning

av Benjamin Ekroth
bild.jpg

Ursäkta den taskiga bildkvaliteten, men var tvungen att ta en bild på den här bilen som jag passerade i morse på väg till jobbet. Halv sex på kvällen stod den fortfarande kvar i en snövall på Essingeleden. Som trots allt är Sveriges mest trafikerade led. Räddningstjänsten lågprioriterar bilar så länge de inte utgör ett hinder för trafiken. Och att döma av stockholmsbilisternas oförmåga att anpassa körningen efter väglaget så finns det nog gott om liknande exempel runt om i staden. Får se om bilen står kvar i morgon också.

Maserati Gran Cabrio

av Martin Ström

En liten mobilfilm i ett försök att förmedla åtminstonne en smula av hur trevligt denna härliga bil låter. 4,7-liter italiensk V8!

De driver med Top Gear

av Benjamin Ekroth

Det brittiska humorprogrammet The impressions show gör en välgjord parodi på BBC-kollegan Top Gear. De verkar ha hängt upp sig på Top Gears enorma budget. Resultatet är riktigt roligt.

Varken fotboll eller dubb på vintern

av Jonas Bladh

Vissa av oss (i alla fall vi med norrländskt förflutet) njuter i stora drag av den riktiga vintern.

Men i stockholms stadshus skapar årstiderna uppenbarligen kaos. Stadens Kultur- och idrottsborgarråd, ­Madeleine Sjöstedt (fp), vill att idrottsrörelsen ska hålla fotbollssparkandet till sommarhalvåret och issporterna till vintern.

– Att värma upp konstgräsplaner är som att elda för kråkorna,säger hon, och fortsätter:

– Ja, vi måste försöka hålla på resurserna så gott det går. Det är en viktig fråga för idrottsrörelsen att diskutera. Faktum är att vi ­lever i ett kallt land med snö.

Kan säkert vara vettigt. Men det vore kanske då också bra om Sjöstedt knatade över till trafikborgarrådet Ulla Hamilton och berättade det sista, om kyla och snö.

Då kanske vi kan ta oss till bandymatcherna på Zinkensdamm med dubbdäck i framtiden och dumheterna med dubbdäcksförbud avslutas.

Hur mycket ska vi bilister betala egentligen?

av Jonas Bladh

Höj trängselskatten till 210 spänn!

Inför trängselskatt i Göteborg!

Behåll straffskatten på bilar – trots att förslaget som det skulle betala redan lagts ned.

Tongångarna i de politiska utsepelen den senaste tiden handlar myket om att bilister ska betala. Hur myckt som helst.

Senast i dag kom ett utspel från Regionplanekontoret i Stockholm som säger att man måste höja trängselskatten i huvudstaden till 210 kronor för att klara miljömålen i framtiden.

Här blir man rätt förvirrad. För ena dagen heter det att det handlar om att sänka trängseln i innerstaden, nästa är det plötsligt ett styrmedel för att begränsa utsläpp. Det här sättet att anpassa verkligheten efter vad man vill åstadkomma förvirrar, och är en farlig väg att gå.

För ett par dagar sedan röstade dessutom Göteborgs kommunfullmäktige igenom ett förslag om att införa trängselskatter i rikets andra stad. Hej och hå.

Härom dagen kom det fram att regeringens förslag att bilisterna ska betala trafikskador genom ett påslag om 700 kronor/bil och år på trafikförsäkringen inte kan genomföras. men påslaget infördes redan för två år sedan, och den straffskatten blir kvar. Trots att förslaget som den skulle finansiera alltså fallit.

Från finansdepartementet hette det att det var andra skattesänkningar som var mer prioriterade än att ta bort denna. Men snälla någon! Påslaget infördes ju för att bekosta trafikskadeoffer – och nu blir det inte så. Ge oss våra pengar tillbaka!

Om politiker och statliga/regionala/kommunala instanser ska genomföra straffskatter och avgifter måste man också vara tydlig med varför, inte vela mellan än den ena sanningen, än den andra.

Men grunden är väl att vi bilister är statens stora mjölkkossa. Vi gillar att köra bil, och de flesta av oss behöver dessutom bilen i vår vardag.

Av bilister kan man ta hur mycket pengar som helst. Forskare menar att bilismen står för mellan 20 och 30 procent av de totala koldioxidutsläppen, men det verkar som att de styrande eller de som vill styra efter valet) ändå anser att det är bilismen som ska står för hela utsläppsminskningen. Redan i dag är bilismen belagd med de högsta straffskatterna för utsläpp, medan snart sagt alla andra områden, som alltså står för 70-80 procent av utsläppen, kommer undan betydligt billigare.

Dessvärre lär det knappast bli bättre i framtiden, oavsett hur rena våra bilar blir.

Staten kommer fortsätta att mjölka sin kossa.

Volvo först med krockkudde?

av Benjamin Ekroth

Såg just filmen Dukes of Hazzard: The beginning på TV6. Där krockar de en Volvo 145:a mot en polisbil varpå krockkudden utlöses. På passagerarsidan. Volvo och säkerhet i all ära, men bara i Hollywood har en gammal Volvo krockkuddar. Då kan man alltså inte ha barnstol fram i sin gamla 145:a…  Förvånande att inte ESP eller ABS lyckades förhindra krocken. Volvo XC60 får ju sänkt försäkringspremie på 15–20 procent hos If och Volvia. Kanske även borde gälla äldre Volvo-modeller om nu säkerhetsarbetet var så avancerat redan för nästan 40 år sedan. Nä. Bara i Hollywood. 

Sommardäck eller vinterdäck, det är frågan

av Benjamin Ekroth

Det här med dubbat eller odubbat är en ganska lokal företeelse. Inte långt från Sverige ligger Storbritannien, och där pågår en helt annan diskussion. Vinterdäck eller sommardäck? För att utreda ärendet testas en BMW med sommardäck mot en BMW med odubbade vinterdäck. Resultatet? Bilen med vinterdäck funkar bättre än sommardäck på snö och is. Skönt att denna ytterst allvarliga fråga fått ett svar. Se klippet nedan.

 

Sida 7 av 12
  • Tjänstgörande redaktörer: Love Isakson Svensén, Emma Lindström och Emelie Perdomo
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB