Diken djupa, så hela bilen försvinner!
avOhoj vilken dag, tidig uppstigning – halvbra frukost och sedan 90 km, då vi fick hjälpa till att skruva på vår teamkollega Peterhansel. Något läckte men vi hittade inget, så det blev lite pirrigt, han ledde ju rallyt…. När vi tog starten lade vår motor av och vi körde 30 km på 4 cylinder, kollade alla data, stämde av och nu kändes det tungt :o((( Men som ett mirakel gjorde vi en re-set på vår ECU (databox) och vips – så fungerade allt som det skulle. Men nu hade det redan gått ca 70 km av sträckan som var 489. Vi fick upp farten och hoppade runt och klättrade i bergen som en ”bergsget” med bilen. Ibland undrar man hur bilarna klarar av allt detta? Ni som vill se hur det ser ut kan se det på Eurosport – helt otroligt och vi hade ett snitt över allt på 91 km/h!!!!! Vid 89 km kvar till mål fick vi en punktering och Peterhansel förlorade 2 tim 14 minuter på sträckan för han fick stanna och skruva, tyvärr…. Ja det här är Dakar! Man vet aldrig vad som händer.
I mål träffade vi i alla fall på vårt ”överfordon” som klarar ALLT, kolla in vad vi stötte på ;o))
Men våra tekniker stod mållösa. Ingen vet vad som hänt och varför allt nu fungerar. Ja ni – man kan inte förstå allt och vill man så måste man tänka utanför sin egen lilla box ;o)))
Nu har vi 1 timma och 28 minuter till 1:a plats… Det finns att jobba på. Men tro det eller ej, i kväll ska vi sova på hotell och inte vilket som helst utan ett 5 *, CASINO här i Antofagasta. Ja, nu skulle man haft med sin ”lilla svarta” och spenderat några timmar vid ”banditerna” – men det blir nu roadbook för mig i 3 timmar. Vid 1 räknar jag med vara klar och sedan sova till 6 för att sedan möta morgondagens SS, som ska vara en utmaning!
Vi har både energin och humöret uppe. Nu måste vi vara smarta – för vi kan inte köra in så mycket på top 3, men vi kan jobba oss upp till en 4:e plats och sedan får vi se. Men målet är att hålla fokus, balans och vara i kontroll…….
Njut nu av vintervädret, här luktar det ”hav” i rummet med vågorna kluckande mot stranden.
Rallyraid-energier Tina