E3-live

Ottsjö och Holmgren rapporterar direkt från världens största spelmässa.

Startsida / Inlägg

Gill: När ”bred” blir ”fel”

av Peter Ottsjö, spelredaktör
Om det finns ett spelföretag som kan visa upp riktig bredd målgruppsmässigt så är det Electronic Arts. Casual, action, sport och lekfulla livssimulatorer – EA har det mesta. Men hur hanterar man då på bästa sätt ett fortfarande ganska core-fokuserat PR-event som E3? Genom att, som Nintendo, strunta fullständigt i att marknadsföra för den hårda kärnan och skriva sina egna regler? Eller som Ubisoft, och motivera Petz-snack med häpnadsväckande försäljningssiffror? Man kan göra så. Eller så kan man göra som Electronic Arts.

Electronic Arts kastar
upp ridån till sin förkonferens med trailern för Dante’s Inferno, våldsamma God of War-klonen som sägs baseras på Den gudomliga komedin. Blod, hämnd och ilska fyller anrika Orpheum Theater i ett par minuter. Inget konstigt med det, våldsamma spel har en tendens att alltid sno åt sig oproportionerligt – i relation till hur stor del de egentligen utgör av spelutbudet – mycket medieutrymme. Det är först efter Dantes korta framträdande (och en kort The Sims 3-parentes) som det EA introducerar sin plan. Då är det nämligen dags att visa upp ett av företagets mest vinstdrivande spelserier: Littlest Pet Shop. Serien beskrivs som fullständigt flick-inriktad, som snart kommer låta ”2 miljoner flickor” få chansen att ta sina husdjur online, till en ”vacker och säker värld”. Efter det fortsätter man med att presentera kommande EA Girls-titeln Charm Girls Club.

Till en början blir jag provocerad av den stereotypa bilden av vad flickor vill och inte vill spela. Men när man plockar ut fyra stycken mellanstadiegamla tjejer för att låta dem borsta hår på tid – och 98 procent av Orpheums nästan helt uteslutande manliga publik exploderar av ironiska hurra-rop och plumpa skämt – kan jag inte låta bli att undra om det var ett planerat drag från EA. Ett skämt på halvvuxen, grabbpubliks bekostnad. Efter att flickorna klivit av scenen kör Electronic Arts igenom en presentation bestående av spel så som NFL-spelet Madden NFL 10, racingspelet Need for Speed: Shift och mixed martial arts-spelet EA MMA. Det enda spel som bryter av är Wii Fit Active – som hittills sålts till uppskattningsvis 600 000 hemmafruar och alfamammor.

/Gill

Information

Denna blogg är inte längre aktiv. För en lista på aktiva bloggar, gå till bloggar.aftonbladet.se.

Sök

Arkiv

Kategorier

  • Tjänstgörande redaktörer: Jennifer Snårbacka, Kristina Jeppsson och Elvira S Barsotti
  • Chefredaktör, vd och ansvarig utgivare: Lotta Folcker
  • Stf ansvarig utgivare: Martin Schori
  • Redaktionschef: Karin Schmidt
  • Besöksadress: Västra Järnvägsgatan 21, Stockholm
  • Org.nr: 556100-1123
  • Momsregistreringsnr: SE 556100-112301
  • Kontakt: förnamn.efternamn@aftonbladet.se
  • Aftonbladet Plus Kundcenter: tipsa@aftonbladet.se
  • Telefon växel: 08 725 20 00
  • FÖLJ OSS

© Aftonbladet Hierta AB