Gill: När ”bred” blir ”fel”
avElectronic Arts kastar upp ridån till sin förkonferens med trailern för Dante’s Inferno, våldsamma God of War-klonen som sägs baseras på Den gudomliga komedin. Blod, hämnd och ilska fyller anrika Orpheum Theater i ett par minuter. Inget konstigt med det, våldsamma spel har en tendens att alltid sno åt sig oproportionerligt – i relation till hur stor del de egentligen utgör av spelutbudet – mycket medieutrymme. Det är först efter Dantes korta framträdande (och en kort The Sims 3-parentes) som det EA introducerar sin plan. Då är det nämligen dags att visa upp ett av företagets mest vinstdrivande spelserier: Littlest Pet Shop. Serien beskrivs som fullständigt flick-inriktad, som snart kommer låta ”2 miljoner flickor” få chansen att ta sina husdjur online, till en ”vacker och säker värld”. Efter det fortsätter man med att presentera kommande EA Girls-titeln Charm Girls Club.
Till en början blir jag provocerad av den stereotypa bilden av vad flickor vill och inte vill spela. Men när man plockar ut fyra stycken mellanstadiegamla tjejer för att låta dem borsta hår på tid – och 98 procent av Orpheums nästan helt uteslutande manliga publik exploderar av ironiska hurra-rop och plumpa skämt – kan jag inte låta bli att undra om det var ett planerat drag från EA. Ett skämt på halvvuxen, grabbpubliks bekostnad. Efter att flickorna klivit av scenen kör Electronic Arts igenom en presentation bestående av spel så som NFL-spelet Madden NFL 10, racingspelet Need for Speed: Shift och mixed martial arts-spelet EA MMA. Det enda spel som bryter av är Wii Fit Active – som hittills sålts till uppskattningsvis 600 000 hemmafruar och alfamammor.