Go to hell
av
Nu, lite skrävel. Jag hade en annan blogg i gång i tiden. Den 19 oktober 2007 skrev jag:
”Pötsligt insåg jag var all speldesign stammar från. Titta bara på ”Dante’s inferno”:
Limbo, första nivån, börjar beskedligt. Det är gröna ängar, ett vackert slott och makligt tempo; Dante och Virgil känner sig försiktigt för på vägen ner mot helvetet.
Som sedan är tydligt uppstyckad i nio nivåer med flera underkapitel, komplett med bossar som helveteshundar, minotaurer och medusor. Gammelgäddan är givetvis Satan själv.”
Som den spelprofet jag är förutsåg jag EA:s kommande slasher flera år före det kom i dagen. Det behövde ni veta.
Men att 1300-talsklassikern lämpar sig för tv-spel säger förstås ingenting om kvaliteten på ”Dante’s inferno” – ett spel som för alltid kommer att leva med ”God of war III”-jämförelser. Men det är inte så dumt att ”Dead space”-gänget utvecklar.
/Peter